Περιεχόμενα
Η έρευνα για το σιδηροδρομικό ατύχημα στα Τέμπη αποκαλύπτει ότι ο σταθμάρχης είχε γνώση της αυτόματης χάραξης, αλλά αποφάσισε να κατευθύνει τα τρένα με το χέρι.
Ο σταθμάρχης είχε πραγματοποιήσει αυτόματη χάραξη για 84 αμαξοστοιχίες στο παρελθόν, ωστόσο επέλεξε να αγνοήσει τη διαδικασία τη νύχτα του ατυχήματος. Η απόφαση ελήφθη παρά το γεγονός ότι δεν υπήρχε κανένα τεχνικό εμπόδιο για την ενεργοποίησή της.
Το τραγικό ατύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί εάν ο σταθμάρχης είχε χρησιμοποιήσει το σύστημα αυτόματης χάραξης, παρόμοιο με τον αυτόματο πιλότο αεροσκαφών, που ελαχιστοποιεί το ανθρώπινο λάθος.
Αποκάλυψη για τα Τέμπη: παρά τη γνώση της αυτόματης χάραξης
Ο σταθμάρχης που είχε υπηρεσία κατά τη διάρκεια του θανατηφόρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη γνώριζε τη διαδικασία αυτόματης χάραξης, σύμφωνα με έγγραφο της επιθεώρησης κυκλοφορίας αμαξοστοιχιών του ΟΣΕ.
Ο ίδιος σταθμάρχης είχε εκτελέσει 84 λειτουργίες με τη χρήση του μεταβλητού κωδικού «1» κατά τη διάρκεια των πέντε οκτάωρων βαρδιών του, συμπεριλαμβανομένης της νύχτας πριν από το ατύχημα. Ο κωδικός αναφέρεται στη διαδικασία της αυτόματης χάραξης, η οποία διασφαλίζει ότι τα τρένα δρομολογούνται στις κατάλληλες γραμμές μέσω ηλεκτρονικού χειρισμού, ελαχιστοποιώντας τον κίνδυνο ανθρώπινου λάθους.
Παρά το γεγονός ότι είχε εκπαιδευτεί να εκτελεί αυτόματη σήμανση και δεν είχε κανένα τεχνικό εμπόδιο για την ενεργοποίησή της, ο σταθμάρχης τη νύχτα του ατυχήματος κατεύθυνε χειροκίνητα τα δύο τρένα, προκαλώντας την τραγωδία.
Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης του σταθμού Λάρισας υπήρχε και ήταν πλήρως λειτουργικό, ωστόσο δεν χρησιμοποιήθηκε για την ανακατεύθυνση της αμαξοστοιχίας Intercity 62 λόγω της ad hoc απόφασης του σταθμάρχη.
Γνώση αυτόματης χάραξης
Σύμφωνα με το Πρώτο Θέμα, ο σταθμάρχης που είχε υπηρεσία κατά τη διάρκεια του θανατηφόρου σιδηροδρομικού ατυχήματος στα Τέμπη γνώριζε τη διαδικασία αυτόματης χάραξης.
Το βράδυ πριν από το ατύχημα, πραγματοποίησε 8 ενέργειες με μεταβλητό κωδικό «1» στο σιδηροδρομικό σταθμό της Λάρισας. Την επόμενη νύχτα εκτέλεσε 16 ενέργειες με τον ίδιο κωδικό, ενώ τη νύχτα του ατυχήματος έδωσε 21 εντολές στο σύστημα ελέγχου του τρένου, οι οποίες έφεραν όλες τον κωδικό «1».
Το προαναφερθέν έγγραφο της επιθεώρησης κυκλοφορίας από τη διοίκηση του ΟΣΕ Λάρισας αποδεικνύει ότι ο σταθμάρχης είχε εκτελέσει συνολικά 84 λειτουργίες κατά τη διάρκεια των πέντε οκτάωρων βαρδιών του, χρησιμοποιώντας τη διαδικασία της αυτόματης σήμανσης για τη δρομολόγηση των αμαξοστοιχιών στις κατάλληλες γραμμές μέσω ηλεκτρονικού χειρισμού.
Χειροκίνητος έλεγχος τη νύχτα του ατυχήματος
Παρά το γεγονός ότι γνώριζε τη διαδικασία αυτόματης χάραξης και ότι δεν υπήρχε τεχνικό εμπόδιο για την ενεργοποίησή της, ο σταθμάρχης που είχε υπηρεσία τη νύχτα του ατυχήματος κατεύθυνε χειροκίνητα τις δύο αμαξοστοιχίες, προκαλώντας την τραγωδία.
Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης του σταθμού Λάρισας υπήρχε και ήταν πλήρως λειτουργικό, ωστόσο δεν χρησιμοποιήθηκε για την ανακατεύθυνση της αμαξοστοιχίας Intercity 62 λόγω της ad hoc απόφασης του σταθμάρχη.
Τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης σε λειτουργία
Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης του σταθμού της Λάρισας ήταν πλήρως λειτουργικό και σε θέση να ενεργοποιήσει την αυτόματη σήμανση για τη δρομολόγηση των αμαξοστοιχιών από το σταθμό, χωρίς να υπάρχει κανένα τεχνικό εμπόδιο για την ενεργοποίησή του.
Ο σταθμάρχης είχε εκπαιδευτεί και εξασκηθεί αρκετά ώστε να την εκτελεί, θεωρητικά χωρίς κανένα πρόβλημα, για δεκάδες αμαξοστοιχίες, όπως αποδεικνύει το προαναφερθέν έγγραφο του ελέγχου κυκλοφορίας από τη διοίκηση του ΟΣΕ Λάρισας.
Ωστόσο, το σύστημα δεν χρησιμοποιήθηκε για την ανακατεύθυνση της αμαξοστοιχίας Intercity 62 τη νύχτα του ατυχήματος λόγω της ad hoc απόφασης του σταθμάρχη.