Περιεχόμενα
Κρήτη: Οι εκβιαστικές πρακτικές των ξενοδόχων και οι ρήτρες «μάρτυρα»
Σε αμφιλεγόμενες μεθόδους που θυμίζουν Μεσαίωνα καταφεύγουν οι ξενοδόχοι στην Κρήτη, επιχειρώντας να δεσμεύσουν τους εργαζόμενους τους με εκβιαστικές πρακτικές και ρήτρες «ντροπής». Πρόσφατα αποκαλυφθέντα έγγραφα ρίχνουν φως στην ανησυχητική κατάσταση, αποκαλύπτοντας την απαίτηση έως και 10.000 ευρώ από τους λεγόμενους «μαρτυρικούς» εργαζόμενους.
Αν και προέρχονται από σύμβαση ξενοδοχείου στο Ηράκλειο της Κρήτης, η τακτική αυτή φαίνεται να είναι ευρέως διαδεδομένη σε τουριστικές επιχειρήσεις σε όλη την Ελλάδα.
Κρήτη: Οι αμφιλεγόμενες πρακτικές των ξενοδόχων
Οι ξενοδόχοι στην Κρήτη βρίσκονται αντιμέτωποι με έλεγχο για την επιβολή ρητρών «μάρτυρα» στους υπαλλήλους τους, που θυμίζουν μεσαιωνικές εργασιακές πρακτικές.
Αποκαλυπτόμενα έγγραφα ρίχνουν φως σε αυτές τις εκβιαστικές τακτικές, οι οποίες περιλαμβάνουν την απαίτηση έως και 10.000 ευρώ από τους εργαζόμενους. Ενώ η συγκεκριμένη περίπτωση προέρχεται από σύμβαση ξενοδοχείου στο Ηράκλειο, τέτοιες πρακτικές είναι διαδεδομένες σε ολόκληρη την ελληνική τουριστική βιομηχανία.
Η ρήτρα «εμπιστευτικότητας»
Ένα έγγραφο, με την ένδειξη «Εμπιστευτικότητα», περιγράφει αυστηρές υποχρεώσεις για τους υπαλλήλους, απαγορεύοντας την αποκάλυψη επιχειρηματικών δεδομένων και πληροφοριών σε οποιονδήποτε εκτός του ξενοδοχείου.
Η παραβίαση αυτών των υποχρεώσεων μπορεί να οδηγήσει σε άμεση απόλυση και απαίτηση αποζημίωσης έως και 10.000 ευρώ.
Τακτικές εκφοβισμού και εκβιασμοί
Οι εργαζόμενοι θεωρούν αυτές τις πρακτικές ως τακτικές εκφοβισμού που αγγίζουν τα όρια του εκβιασμού. Για παράδειγμα, οι εργοδότες απαιτούν 10.000 ευρώ ως αποζημίωση αν οι εργαζόμενοι αποκαλύψουν τους μισθούς τους.
Επιπλέον, ορισμένες εταιρείες δεσμεύουν τους εργαζόμενους να ολοκληρώσουν ολόκληρη την τουριστική περίοδο, ακόμη και σε απρόβλεπτες περιστάσεις, ενώ οι εργαζόμενοι που αποχωρούν καλούνται να πληρώσουν πρόστιμο 5.000 ευρώ.
Αμφισβητήσιμες δικαιολογίες
Ενώ οι εργοδότες υποστηρίζουν ότι τα μέτρα αυτά είναι απαραίτητα λόγω της έλλειψης προσωπικού, οι επικριτές τα καταγγέλλουν ως τακτικές ομηρίας.
Τέτοιες πρακτικές θεωρούνται άδικες και αποσκοπούν στο να αποτρέψουν τους εργαζόμενους από το να εγκαταλείψουν τις θέσεις τους ή να εξετάσουν εναλλακτικές ευκαιρίες απασχόλησης.
Άτυπες συμβάσεις με κυρώσεις
Οι συμβάσεις αυτές, συμπεριλαμβανομένων των ρητρών ποινής, είναι συνήθως άτυπες και περιλαμβάνουν τον ξενοδόχο, τον εργαζόμενο και τον λογιστή του ομίλου.
Πολλοί εργαζόμενοι αισθάνονται αναγκασμένοι να υπογράψουν τέτοιες συμφωνίες προκειμένου να εξασφαλίσουν απασχόληση. Ο Νίκος Κοκολάκης, πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδοχοϋπαλλήλων Ηρακλείου, αναφέρθηκε στο θέμα σε συνέντευξή του στον Realfm 97,8.