Περιεχόμενα
Έρευνα: Το 67% του εισοδήματος δαπανάται για λογαριασμούς και ενοίκιο
Πρόσφατη έρευνα αποκαλύπτει ότι τα ελληνικά νοικοκυριά αντιμετωπίζουν σημαντικές οικονομικές προκλήσεις, με σημαντικό μέρος του εισοδήματός τους να διατίθεται για λογαριασμούς και ενοίκιο. Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε ο Σύνδεσμος για την Προώθηση της Στέγασης και της Αγροτικής Ανάπτυξης (ΣΕΛΠΕ), οι πληρωμές λογαριασμών και οι αγορές προϊόντων είναι τα δύο μεγαλύτερα έξοδα για τους καταναλωτές.
Επιπλέον, η μελέτη που διεξήγαγε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικού Εμπορίου Ελλάδος τονίζει ότι οι Έλληνες διαθέτουν το 126% του εισοδήματός τους κάθε μήνα για να καλύψουν τα συνολικά τους έξοδα. Τα ευρήματα αυτά ρίχνουν φως στις οικονομικές πιέσεις που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά και στην ανάγκη για αποτελεσματική διαχείριση του προϋπολογισμού.
Έρευνα: 67% του εισοδήματος δαπανάται για λογαριασμούς και ενοίκιο
Πρόσφατη έρευνα που διεξήγαγε ο Σύνδεσμος για την Προώθηση της Στέγασης και της Αγροτικής Ανάπτυξης (ΣΕΛΠΕ) αναδεικνύει τη σημαντική οικονομική επιβάρυνση που αντιμετωπίζουν τα νοικοκυριά στην Ελλάδα.
Η μελέτη αποκαλύπτει ότι οι δύο μεγαλύτερες δαπάνες για τους καταναλωτές είναι οι πληρωμές λογαριασμών και οι αγορές προϊόντων, αντιπροσωπεύοντας σημαντικό μέρος του μηνιαίου εισοδήματός τους.
Σύμφωνα με την έρευνα που διεξήγαγε ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Λιανικής Πώλησης Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), οι Έλληνες διαθέτουν το 126% του εισοδήματός τους για να καλύψουν τα συνολικά τους έξοδα.
Μεταξύ αυτών των εξόδων, το 67% του οικογενειακού εισοδήματος αφιερώνεται σε λογαριασμούς, ενοίκιο (17%) και φόρους (20%). Αξίζει να σημειωθεί ότι οι πληρωμές λογαριασμών (30%) και οι αγορές προϊόντων κυριαρχούν ως τα κύρια έξοδα των καταναλωτών όσον αφορά το μηνιαίο εισόδημά τους.
Δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στο λιανικό εμπόριο και προσδοκίες
Η έρευνα SLEP αναλύει επίσης τον δείκτη καταναλωτικού κλίματος στο λιανικό εμπόριο, παρέχοντας πληροφορίες για τις προσδοκίες των καταναλωτών και την τρέχουσα κατάστασή τους.
Τον Ιούνιο του 2023, ο δείκτης κλίματος διαμορφώθηκε στο -49, υποδηλώνοντας σημαντική μείωση σε σύγκριση με τον μήνα βάσης Οκτώβριο του 2019. Ωστόσο, παρουσίασε βελτίωση κατά 19 μονάδες σε σύγκριση με την ένδειξη του Ιουλίου 2022.
Αυτή η πτώση του καταναλωτικού κλίματος αποδίδεται τόσο στις χαμηλές προσδοκίες για το εγγύς μέλλον όσο και στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες.
Ο υποδείκτης της παρούσας κατάστασης βελτιώθηκε από -57 σε -46, ενώ ο υποδείκτης των προσδοκιών παρουσίασε μεγαλύτερη διόρθωση από -67 σε -54, αν και εξακολουθεί να παραμένει σε σχετικά χαμηλό επίπεδο.
Οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν έναν συνδυασμό απαισιόδοξων προσδοκιών και επιβαρυμένης οικονομίας, αλλά υπάρχει μια μικρή βελτίωση των καταναλωτικών προσδοκιών. Ωστόσο, οι προσδοκίες αυτές παραμένουν συνολικά αρνητικές.
Μοτίβα δαπανών και μελλοντικές προβλέψεις
Οι προσδοκίες για τις δαπάνες των καταναλωτών αυξάνονται, κυρίως λόγω των μη λιανικών δαπανών, του πληθωρισμού και της αύξησης των τιμών.
Συγκεκριμένα, το 36% των ερωτηθέντων αναμένει αύξηση των δαπανών για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2023.
Από την άλλη πλευρά, το 42% των καταναλωτών αναμένει μείωση των αγορών αγαθών κατά την ίδια περίοδο, ενώ μόνο το 19% αναμένει αύξηση.
Οι προοπτικές για τις υπηρεσίες, όπως τα εισιτήρια και τα εστιατόρια, είναι ελαφρώς καλύτερες, με το 28% των καταναλωτών να εκτιμά μείωση, από 23%.
Όσον αφορά τη φορολογία, το 57% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι θα παραμείνει αμετάβλητη, το 13% αναμένει μείωση και το 30% αύξηση.