Περιεχόμενα
Ο Γιώργος Γιάντσης, ιδιοκτήτης της ταβέρνας «Τριακτής» στη Θεσσαλονίκη, απασχολεί εδώ και αρκετό καιρό κωφούς και βαρήκοους στο κατάστημά του.
Με λίγα δευτερόλεπτα οπτικής επαφής, οι παραγγελίες ολοκληρώνονται χωρίς αγχωτικές κινήσεις και με βαθμό δυσκολίας μηδέν. Ο κ. Γιάντσης τονίζει ότι ο κόσμος της σιωπής είναι όμορφος και οι σερβιτόροι, οπλισμένοι με το πλατύ χαμόγελό τους, κάνουν ό,τι μπορούν για να φέρουν εις πέρας ακόμα και τις πιο σύνθετες παραγγελίες.
Θέλει να απασχολήσει άτομα με σύνδρομο Down και κινητικά προβλήματα, αλλά οι συγγενείς τους είναι απρόθυμοι.
Ο κόσμος της σιωπής στην ταβέρνα Τριακτής
Η ταβέρνα Τριάκτις, που βρίσκεται στην περιοχή του Συντριβανιού της Θεσσαλονίκης, απασχολεί κωφά και βαρήκοα άτομα ως σερβιτόρους.
Ο ιδιοκτήτης της ταβέρνας, Γιώργος Γιάντσης, εμπνεύστηκε να προσλάβει άτομα με αυτές τις παθήσεις για να «μπει στον κόσμο τους και να μπορέσουν να μπουν στον κόσμο του». Οι σερβιτόροι και οι μάγειρες της ταβέρνας έχουν μάθει τη νοηματική γλώσσα και μικρές φράσεις για να διευκολύνουν την επικοινωνία με τους πελάτες και όλα λειτουργούν «σαν ρολόι».
Ο Γιάντσης στοχεύει να απασχολήσει περισσότερα άτομα με αναπηρία και ελπίζει να δημιουργήσει ζήτηση για σωστή ένταξη στην κοινωνία.
Οι πρακτικές πρόσληψης της Ταβέρνας
Η ταβέρνα δημοσίευσε αγγελία πριν από δύο χρόνια, αναζητώντας κωφούς, βαρήκοους και εργαζόμενους με σύνδρομο Down για εργασία.
Ο Γιώργος Γιάντσης, ο ιδιοκτήτης, ο οποίος είναι και ο ίδιος βαρήκοος, ήταν ο πρώτος που μπήκε στην ιστοσελίδα και πήρε τη δουλειά. Ρώτησε τον ιδιοκτήτη γιατί ήθελε κωφούς και βαρήκοους και η απάντηση ήταν αφοπλιστική: «για να μπορέσω να μπω στον κόσμο σας και εσείς να μπείτε στον κόσμο μου».
Η συνεργασία ξεκίνησε, και σήμερα ο Γιώργος βρίσκεται στην Αθήνα με μεγάλη εμπειρία εργασίας στην ταβέρνα στο βιογραφικό του και μια δυνατή φιλία με τον ιδιοκτήτη. Η ταβέρνα απασχολεί σήμερα τρία κωφά ή βαρήκοα άτομα και ο Γιάντσης ελπίζει να απασχολήσει περισσότερα άτομα με αναπηρία, συμπεριλαμβανομένων εκείνων με σύνδρομο Down και κινητικά προβλήματα.
Επικοινωνία στην ταβέρνα
Οι σερβιτόροι και οι μάγειρες στην ταβέρνα έχουν μάθει πολλές λέξεις στη νοηματική γλώσσα μέσω της καθημερινής αλληλεπίδρασης με άτομα με προβλήματα ακοής.
Γνωρίζουν μικρές φράσεις, ειδικά αυτές που σχετίζονται με τις παραγγελίες στο τραπέζι και τα προϊόντα τους. Οι σερβιτόροι φορούν ειδικές κονκάρδες στις μπλούζες τους, ώστε οι πελάτες να μπορούν να καταλάβουν σε περίπτωση που δεν λάβουν άμεση απάντηση.
Από την πλευρά τους, οι σερβιτόροι κάνουν ό,τι μπορούν για να φέρουν εις πέρας ακόμη και τις πιο περίπλοκες παραγγελίες με το πλατύ χαμόγελό τους και την προθυμία τους για επικοινωνία. Οι πελάτες, ιδίως οι τακτικοί πελάτες, έχουν μάθει τους σερβιτόρους με τα μικρά τους ονόματα και πλέον κάνουν βασικές παραγγελίες για το τραπέζι τους χρησιμοποιώντας χειρονομίες στη νοηματική γλώσσα.
Η προοπτική του ιδιοκτήτη
Σύμφωνα με τον Γιάντση, τα άτομα με προβλήματα ακοής αντιμετωπίζουν καθημερινά προβλήματα και δυσκολεύονται να βρουν δουλειά. Ο ίδιος εξηγεί ότι θέλει να δημιουργήσει ζήτηση για τη σωστή ένταξη στην κοινωνία όλων των συνανθρώπων μας.
Ο Γιάντσης σημειώνει με ενθουσιασμό ότι τα άτομα με προβλήματα ακοής είναι σπουδαία στη δουλειά τους και ότι οι δομές δεν θα αλλάξουν αν δεν αλλάξουν οι άνθρωποι. Στα μελλοντικά του σχέδια σκοπεύει να καθίσει στα θρανία και να μάθει επίσημα τη νοηματική γλώσσα.