Περιεχόμενα
- Σοκ και δέος για τους καταναλωτές: Οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται ραγδαία
- Οι αυξανόμενες τιμές του ρυζιού και των αυγών αφήνουν τους καταναλωτές να αισθάνονται την πίεση
- Νοικοκυριά αγωνίζονται να συμβαδίσουν: Ο δείκτης τροφίμων τρέχει με υψηλό ρυθμό
- Πρόστιμο στην ΑΒ Βασιλόπουλος για υπερτιμολόγηση των καταναλωτών
- Έρευνα αποκαλύπτει τις δυσκολίες των καταναλωτών και τις προοπτικές του κλάδου
- Συμπέρασμα
Ο πληθωρισμός πλήττει σκληρά τα νοικοκυριά, καθώς οι τιμές των βασικών αγαθών, όπως το ρύζι και τα αυγά, συνεχίζουν να αυξάνονται. Οι καταναλωτές αγωνίζονται να τα βγάλουν πέρα με το μηνιαίο επίδομα να καλύπτει μόνο 18 ημέρες βασικών εξόδων.
Επιπλέον, ο δείκτης τροφίμων παραμένει υψηλός στο 15,4%, προκαλώντας θυμό και απογοήτευση στους πολίτες. Η κατάσταση επιδεινώνεται από τους αδίστακτους λιανοπωλητές, όπως αποδεικνύεται από τα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στην ΑΒ Βασιλόπουλος για τη χρέωση υψηλότερων τιμών στο ταμείο από αυτές που αναγράφονται στην πινακίδα στο σημείο πώλησης.
Το μέλλον παραμένει αβέβαιο, με τους ειδικούς να προβλέπουν αργή αποκλιμάκωση των τιμών.
Σοκ και δέος για τους καταναλωτές: Οι τιμές των τροφίμων αυξάνονται ραγδαία
Οι καταναλωτές σηκώνουν τα χέρια ψηλά από απογοήτευση καθώς αγωνίζονται να αντέξουν οικονομικά ακόμη και τα πιο βασικά αγαθά.
Οι αυξήσεις των τιμών των τροφίμων συνεχίζονται με ταχείς ρυθμούς, με τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τα λουκάνικα, τα έλαια και το ρύζι να παρουσιάζουν σημαντικές αυξήσεις τιμών. Συγκεκριμένα, η τιμή του ρυζιού έχει αυξηθεί κατά τουλάχιστον 50% στις περισσότερες ετικέτες τα τελευταία δύο χρόνια.
Αν και μέρος της αύξησης οφείλεται στη μείωση της παγκόσμιας παραγωγής, οι οργανώσεις καταναλωτών πιστεύουν ότι η υψηλή κερδοσκοπία και η αισχροκέρδεια ευθύνονται επίσης. Σύμφωνα με τη Fitch Solutions, η παγκόσμια αγορά ρυζιού θα παρουσιάσει το μεγαλύτερο έλλειμμα των τελευταίων δύο δεκαετιών το 2023.
Οι αυξανόμενες τιμές του ρυζιού και των αυγών αφήνουν τους καταναλωτές να αισθάνονται την πίεση
Ενώ οι τιμές του ρυζιού έχουν εκτοξευθεί στα ύψη, το ίδιο συνέβη και με τις τιμές των αυγών. Τα αυγά έχουν γίνει είδος πολυτελείας, μετά τις συνεχείς αυξήσεις στις τιμές των βασικών προϊόντων και αγαθών.
Σε πολλές περιπτώσεις, η αισχροκέρδεια ξεπερνά το 110% όταν τα προϊόντα αφαιρούνται από το «καλάθι του νοικοκυριού» και επιστρέφουν στις προηγούμενες τιμές τους. Η κατάσταση αυτή είναι απαράδεκτη και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Εργαζομένων Καταναλωτών, Απόστολος Ραυτόπουλος, επέκρινε την ανεξέλεγκτη αγορά.
Μια συγκεκριμένη εταιρεία σε ένα συγκεκριμένο σούπερ μάρκετ έχει ξεχωρίσει γιατί χρεώνει 120% περισσότερο τα αυγά εκτός καλαθιού.
Νοικοκυριά αγωνίζονται να συμβαδίσουν: Ο δείκτης τροφίμων τρέχει με υψηλό ρυθμό
Τα νοικοκυριά αισθάνονται τη συμπίεση καθώς πασχίζουν να συμβαδίσουν με την αύξηση των τιμών των τροφίμων. Ενώ ο Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ΔΤΚ) έχει μειωθεί ελαφρώς από την κορύφωσή του τον περασμένο Ιούνιο, ο δείκτης τροφίμων συνεχίζει να αυξάνεται.
Σήμερα, ο ΔΤΚ βρίσκεται στο 7%, ενώ ο δείκτης τροφίμων στο 15,4%. Η έρευνα δείχνει ότι 6 στα 10 νοικοκυριά δηλώνουν ότι το «Καλάθι του νοικοκυριού» δεν έχει κρατήσει τις τιμές υπό έλεγχο.
Το μηνιαίο επίδομα είναι αρκετό για να καλύψει μόλις 18 ημέρες βασικών εξόδων και το 11,9% των νοικοκυριών ζει σε συνθήκες ακραίας φτώχειας. Ως τα καταλληλότερα μέτρα για την αντιμετώπιση της φτώχειας, το 51,1% των νοικοκυριών πιστεύει ότι είναι η αύξηση των μισθών και των συντάξεων, ενώ το 28,6% θεωρεί ότι είναι η μείωση των φόρων και των τελών στα καύσιμα.
Πρόστιμο στην ΑΒ Βασιλόπουλος για υπερτιμολόγηση των καταναλωτών
Οι καταναλωτές δεν βλέπουν με καλό μάτι τις υπερτιμολογήσεις, και η Περιφέρεια Αττικής επέβαλε πρόσφατα πρόστιμο στην ΑΒ Βασιλόπουλος επειδή χρέωσε περισσότερο από την τιμή που αναγραφόταν στην πινακίδα στο σημείο πώλησης για δύο προϊόντα.
Στην εταιρεία επιβλήθηκε πρόστιμο 6.000 ευρώ, το οποίο τριπλασιάστηκε λόγω επανειλημμένης επανάληψης εντός τριών ετών. Η Περιφέρεια Αττικής επέβαλε πρόστιμο και σε άλλο μεγάλο σούπερ μάρκετ των βορείων προαστίων για το ίδιο αδίκημα.
Έρευνα αποκαλύπτει τις δυσκολίες των καταναλωτών και τις προοπτικές του κλάδου
Μια έρευνα σε καταναλωτές και στελέχη του κλάδου αποκαλύπτει τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές λόγω της αύξησης των τιμών των τροφίμων.
Ενώ η οικονομική κατάσταση της χώρας έχει βελτιωθεί κάπως, η συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων έχει απορροφήσει τουλάχιστον μέρος των προσαυξήσεων που έχουν λάβει από τους προμηθευτές. Ωστόσο, εννέα στις 10 επιχειρήσεις έχουν απορροφήσει έως και το 50% των προσαυξήσεων, αφήνοντας τους καταναλωτές να επωμιστούν το κύριο βάρος των αυξήσεων των τιμών.
Η έρευνα δείχνει επίσης ότι το 51,9% των πολιτών εκτιμά ότι η οικονομική τους κατάσταση θα επιδεινωθεί το 2023 και 6 στα 10 νοικοκυριά δηλώνουν ότι το «Καλάθι του νοικοκυριού» δεν έχει συγκρατήσει τις τιμές.
Συμπέρασμα
Οι καταναλωτές αισθάνονται την πίεση καθώς οι τιμές των τροφίμων συνεχίζουν να αυξάνονται ραγδαία. Ειδικότερα, οι τιμές του ρυζιού και των αυγών.