Περιεχόμενα
Τα σούπερ μάρκετ υφίστανται μια τεράστια αλλαγή προς όφελος των καταναλωτών εν μέσω ενδείξεων απάτης. Οι τιμές στα ράφια πέφτουν και το περιεχόμενο των συσκευασιών μικραίνει. Ως απάντηση, η ηγεσία του υπουργείου ανακοίνωσε αλλαγή στα σούπερ μάρκετ.
Θα προστεθούν μεγαλύτερες ετικέτες στα προϊόντα ώστε να φαίνεται η τιμή ανά κιλό και να αποφεύγονται τα «ψιλά γράμματα». Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή έχει επίσης επισημάνει συγκεκριμένες αυξήσεις τιμών, όπως παρουσιάζονται σε άρθρα εφημερίδων.
Ενώ σε όλες τις αλυσίδες, το μέσο ελάχιστο κόστος καλαθιού ανά μονάδα προϊόντος συνεχίζει να παρουσιάζει μείωση, αρχίζει να διαφαίνεται το κύμα αύξησης των τιμών των τροφίμων που έχει ανακοινωθεί.
Τεράστια αλλαγή στα σούπερ μάρκετ προς όφελος των καταναλωτών
Τα σούπερ μάρκετ ανακοίνωσαν μια μεγάλη αλλαγή που θα διευκολύνει τους καταναλωτές.
Ο υπουργός Ανάπτυξης, Άδωνις Γεωργιάδης, αποκάλυψε ότι η ακρίβεια των τιμών στα ράφια των σούπερ μάρκετ ξεπερνούσε κάθε φαντασία και δυσκόλευε όλο και περισσότερο τους πολίτες. Εν μέσω σοβαρών ενδείξεων ότι οι εταιρείες βάζουν μικρότερες ποσότητες και αυξάνουν τις τιμές, η ηγεσία του υπουργείου ανακοίνωσε αλλαγή του πλαισίου στα σούπερ μάρκετ.
Η αλλαγή αυτή θα περιλαμβάνει μεγαλύτερες ετικέτες στα προϊόντα, ώστε οι καταναλωτές να βλέπουν ξεκάθαρα την τιμή ανά κιλό και να αποφεύγονται τα «ψιλά γράμματα». Ο υπουργός δήλωσε ότι αν χρειαστεί, θα υπάρξει νομοθετική ρύθμιση.
Νομικές αλλαγές στα σούπερ μάρκετ
Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος, αναφέρθηκε σε συγκεκριμένες αυξήσεις τιμών που παρουσιάστηκαν σε δημοσιεύματα εφημερίδων.
Εξηγεί ότι αυτές δημιουργούν μια γενικευμένη εντύπωση, ενώ σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, πρόκειται για μεμονωμένες περιπτώσεις. Τα μεσαία και μεγάλα καταστήματα τροφίμων που επηρεάζουν το 95% του κόστους είναι περίπου 5.000, ενώ 35.000 είναι ο συνολικός αριθμός των επιχειρήσεων τροφίμων στη χώρα. Ως εκ τούτου, ο κύριος έλεγχος επικεντρώνεται κυρίως στις 5.000.
Σχετικά με την αλλαγή της συσκευασίας από τις βιομηχανίες, επισημάνθηκε ότι δεν πρόκειται για παράνομη πρακτική, αλλά θα πρέπει να αναγράφεται η ποσότητα του προϊόντος. Είναι παράνομο η συσκευασία να μην αναγράφει τις πραγματικές πληροφορίες για το προϊόν (γραμμάρια κ.λπ.).
Ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων
Σημειώθηκε ότι δεν υπάρχουν πλέον «επιτόπιοι έλεγχοι» ή προσωπικοί έλεγχοι σε κάθε κατάστημα. Αντίθετα, υπάρχει ηλεκτρονική ανταλλαγή δεδομένων «από το γραφείο», γεγονός που οδήγησε για πρώτη φορά σε μαζικούς και καθολικούς ελέγχους.
Ο διοικητής της Διυπουργικής Μονάδας Ελέγχου Αγοράς (ΔΗΜΕΑ), Χαράλαμπος Μελισσινός, σημειώνει ότι δεν ελέγχονται μόνο οι 51 κωδικοί του καλαθιού, αλλά και τουλάχιστον δύο ανταγωνιστικά προϊόντα, δηλαδή περισσότεροι από 150 κωδικοί, τόσο σε σχέση με τα προϊόντα της αποθήκης όσο και σε σχέση με τις ποσότητες.
Πρόστιμα και εισπράξεις
Τα πρόστιμα εισπράττονται πλέον στο ακέραιο, καθώς η νομοθεσία παρέχει αναντίρρητα πλεονεκτήματα στη δικαστική διαδικασία.
Από την αρχή της πληθωριστικής κρίσης, έχουν διενεργηθεί 4.000 έλεγχοι κατά της αισχροκέρδειας με πρόστιμα άνω των 3 εκατομμυρίων ευρώ. Το μεγαλύτερο πρόστιμο ύψους άνω των 600.000 ευρώ, που επιβλήθηκε σε σούπερ μάρκετ, εισπράχθηκε στο σύνολό του.
Καλάθι νοικοκυριών και αυξήσεις τιμών
Αν και το μέσο ελάχιστο κόστος καλαθιού ανά μονάδα προϊόντος συνεχίζει να παρουσιάζει μείωση σε όλες τις αλυσίδες, το κύμα αυξήσεων των τιμών των τροφίμων που ανακοίνωσαν οι φορείς της αγοράς αρχίζει να διαφαίνεται.
Η έρευνα επικεντρώνεται στις έξι μεγαλύτερες αλυσίδες, οι οποίες κατέχουν μερίδιο αγοράς άνω του 90%. Η πλειονότητά τους έχει σχεδιάσει ένα «οικονομικό» καλάθι, του οποίου το ελάχιστο κόστος διατηρείται σταθερό για μεγάλο χρονικό διάστημα.
Ωστόσο, το ελάχιστο κόστος του καλαθιού των νοικοκυριών είναι σταθερό τη 12η εβδομάδα του μέτρου, ενώ η ανατίμηση των τιμών των προϊόντων στην ευρύτερη αγορά δεν φαίνεται να έχει σημαντική επίπτωση στο κόστος του καλαθιού μέχρι σήμερα.
Διακυμάνσεις στο κόστος καλαθιού
Οι διακυμάνσεις που καταγράφονται στις εβδομαδιαίες μεταβολές του μέσου ελάχιστου κόστους καλαθιού δεν υπερβαίνουν το 0,05%. Σε πολλές περιπτώσεις, η αύξηση ή/και η μείωση της αξίας των καλαθιών είναι πολύ μικρή (λιγότερο από 30 λεπτά).
Αν υποθέσουμε ότι οι διακυμάνσεις ±0,05% υποδηλώνουν ένα αμετάβλητο καλάθι όσον αφορά το ελάχιστο κόστος ανά μονάδα, τότε η εικόνα είναι ελαφρώς διαφορετική. Το 41,7% των αλυσίδων προσφέρει καλάθι όπου το κόστος παραμένει σταθερό (τιμή ανά μονάδα.