Περιεχόμενα
Η τύχη των μεγάλων διαγωνισμών υποδομών στην Ελλάδα είναι αβέβαιη μετά τις εκλογές της 21ης Μαΐου.
Η Αττική Οδός και η σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ είναι μεταξύ των έργων που επηρεάζονται, με την προθεσμία υποβολής προσφορών για την Αττική Οδό να μετατίθεται. Η αβεβαιότητα έχει οδηγήσει σε εικασίες σχετικά με το ποιες εταιρείες θα κερδίσουν τις συμβάσεις, με οκτώ ξένα funds να συμμετέχουν στον διαγωνισμό της Αττικής Οδού. Επιπλέον, η σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, η οποία αναμένεται να ξεπεράσει το 1,5 δισ.
ευρώ, θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα έργα στην Ευρώπη, με τέσσερις εταιρείες και μία κοινοπραξία να έχουν προεπιλεγεί για το έργο.
Αττική Οδός: Η μοίρα του ΒΟΑΚ
Οι επικείμενες εκλογές της 21ης Μαΐου έχουν προκαλέσει καθυστερήσεις και αλλαγές στο χρονοδιάγραμμα μεγάλων έργων, συμπεριλαμβανομένης της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ.
Η σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ, η οποία είχε αρχικά προγραμματιστεί για υποβολή προσφορών στις 20 Απριλίου, αναμένεται να ξεπεράσει το 1,5 δισ. ευρώ. Τέσσερις εταιρείες και μία κοινοπραξία έχουν προεπιλεγεί για το έργο, αλλά κάποιες από αυτές βάζουν σοβαρούς αστερίσκους στον διαγωνισμό, οπότε δεν αποκλείεται να εμφανιστούν 1-2 σχήματα στην τελική κούρσα.
Ο ΒΟΑΚ είναι ένα σύνθετο έργο με δυσκολίες στην κατασκευή και το ανάγλυφο του εδάφους, παρόμοιο με την Ολυμπία Οδό, και με το οικονομικό προφίλ της παραχώρησης του Μορέα. Καθώς τα έσοδα από τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης δεν επαρκούν για την αποπληρωμή των δανείων και τη συντήρηση του έργου, το κράτος θα καταβάλει ένα επιπλέον διόδιο, το λεγόμενο σκιώδες διόδιο, για την επιδότηση του δρόμου.
Το ύψος της επιδότησης αυτής αποτελεί στοιχείο του διαγωνισμού και ένα από τα βασικά κριτήρια της προσφοράς των διαγωνιζομένων.
Αττική Οδός: Σκιά και Ηλεκτρονικά διόδια
Λόγω ανεπαρκών εσόδων από τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης, το κράτος θα καταβάλλει σκιώδη διόδια για την επιδότηση του δρόμου.
Κάθε εταιρεία θα αξιολογεί τους κινδύνους και θα προσφέρει την κατάλληλη τιμή με βάση αυτή την επιδότηση, αλλά με έναν βασικό όρο ότι το κράτος θα παρέχει τιμή μόνο αν υπάρχουν διαβάσεις στον αυτοκινητόδρομο. Αυτό διαφοροποιεί το έργο του ΒΟΑΚ από άλλες παραχωρήσεις και εξηγεί τους λόγους για τις διαδοχικές παρατάσεις που δόθηκαν πρόσφατα από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών στις παρατηρήσεις σχετικά με τους όρους του σχεδίου σύμβασης παραχώρησης.
Αττική Οδός: Αυτοί είναι οι υποψήφιοι
Οι συμβάσεις παραχώρησης της Αττικής Οδού και του ΒΟΑΚ είναι οι δύο μεγαλύτεροι εν εξελίξει διαγωνισμοί υποδομών στην Ελλάδα. Η Αττική Οδός είναι το φιλέτο, με τους μνηστήρες να χτυπούν τη σκηνή και τα παρασκήνια.
Στο διαγωνισμό συμμετέχουν οκτώ σχήματα στα οποία κυριαρχούν ξένα κεφάλαια, μεταξύ των οποίων η Abertis Infraestructuras S. A., η Gruppo Fininc – INC SpA, μια ένωση προσώπων που αποτελείται από τις εταιρείες «ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε.» και «FS ARK HOLDCO S.a.r.l.». Ένωση προσώπων «VINCI HIGHWAYS S.A.S. – VINCI CONCESSIONS S.A.S. – MYTILINEOS S.A.
– MOBILITY PARTNER S.A.S.», και άλλα. Τα διόδια για την Αττική Οδό θα διαμορφωθούν στα 2,50 ευρώ, δηλαδή 30 λεπτά λιγότερα από σήμερα, αλλά δεν θα υπάρχει κανένα κατασκευαστικό στοιχείο εκτός από τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου.
Αττική Οδός: Οι προσφορές για την Αττική Οδό
Αβέβαιη είναι η τύχη του μεγάλου διαγωνισμού για την παράταση της 25ετούς σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού, με την προθεσμία υποβολής προσφορών να έχει μετατεθεί για τον Ιούλιο λόγω των πρόσφατων εκλογών.
Το ενδιαφέρον για την παραχώρηση δεν είναι μόνο το πότε θα οριστεί η ημερομηνία υποβολής προσφορών, αλλά και η σύνθεση των κοινοπραξιών, οι συμμαχίες και οι πιθανές αποχωρήσεις. Τα διόδια της Αττικής Οδού θα διαμορφωθούν στα 2,50 ευρώ, δηλαδή 30 λεπτά λιγότερα από σήμερα, αλλά δεν θα υπάρχει κανένα κατασκευαστικό στοιχείο εκτός από τη συντήρηση του αυτοκινητόδρομου.
Αττική Οδός: Ο Άγνωστος Πόλεμος! Ο Άγνωστος Πόλεμος! Ιούλιος η μεγάλη μάχη – Αττική Οδός
Οι εκλογές της 21ης Μαΐου προκάλεσαν καθυστερήσεις και αλλαγές στο χρονοδιάγραμμα μεγάλων έργων, συμπεριλαμβανομένης της Αττικής Οδού.
Οι αμφιβολίες παραμένουν για το αν θα τηρηθούν τα νέα χρονοδιαγράμματα και πολλοί διαγωνισμοί μετατίθενται για τους επόμενους μήνες, ενώ ο χρόνος υπογραφής των ώριμων έργων παρατείνεται. Η H.