Περιεχόμενα
- Βόμβα: Σούπερ μάρκετ «κόλπα για να ληστέψουν τους καταναλωτές
- Το ταμείο κόλπα: Πώς μας ληστεύουν τα σούπερ μάρκετ
- Αυξήσεις τιμών και διατροφικές συνήθειες
- Οι καταναλωτές στρέφονται στα φτηνά τρόφιμα
- Αυξημένες τιμές τροφίμων και κίνδυνοι για την υγεία
- Αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών και μελλοντικές τάσεις
Τα σούπερ μάρκετ κλέβουν τους πελάτες μειώνοντας την ποσότητα των προϊόντων αλλά διατηρώντας τις ίδιες τιμές, με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι τιμές των βασικών αγαθών.
Αίσθηση προκαλεί μια καταγγελία του Ινστιτούτου Καταναλωτών για έμμεσες ανατιμήσεις προϊόντων, που αποκαλύπτει ότι ορισμένες βιομηχανίες επιβάλλουν νέες αυξήσεις που δεν γίνονται αμέσως αισθητές από τους καταναλωτές. Ως αποτέλεσμα, οι τιμές των απορρυπαντικών, των καλλυντικών και των γαλακτοκομικών προϊόντων αναμένεται να αυξηθούν έως και 30% και 7% αντίστοιχα.
Αυτό το άρθρο διερευνά τον αντίκτυπο της αύξησης των τιμών στις διατροφικές συνήθειες των καταναλωτών, καθώς πολλοί αναγκάζονται να στραφούν σε λιγότερο υγιεινές και φθηνότερες επιλογές.
Βόμβα: Σούπερ μάρκετ «κόλπα για να ληστέψουν τους καταναλωτές
Τα σούπερ μάρκετ ετοιμάζονται να αυξήσουν τις τιμές προϊόντων όπως τα απορρυπαντικά, τα καλλυντικά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα έως και 30% από τον Σεπτέμβριο και μετά.
Εν τω μεταξύ, το Ινστιτούτο Καταναλωτών εξέφρασε ανησυχίες για τις έμμεσες ανατιμήσεις προϊόντων που προκαλούν αίσθηση. Ορισμένες βιομηχανίες διατηρούν τις ίδιες τιμές, αλλά είτε μειώνουν τη συσκευασία είτε τις ποσότητες, επιβάλλοντας νέες αυξήσεις που οι καταναλωτές δεν αισθάνονται αμέσως.
Μάλιστα, οι τιμές βασικών αγαθών έχουν ήδη αυξηθεί κατά 30% μέσα σε ένα χρόνο, με αποτέλεσμα πάνω από το 35% των Ελλήνων πολιτών να αντιμετωπίζουν δυσκολίες επιβίωσης, σύμφωνα με τη Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας.
Το ταμείο κόλπα: Πώς μας ληστεύουν τα σούπερ μάρκετ
Τα σούπερ μάρκετ εξαπατούν τους καταναλωτές με την ίδια τιμή αλλά μικρότερη ποσότητα. Έχουν γίνει καταγγελίες για αισχροκέρδεια λόγω των έμμεσων ανατιμήσεων των προϊόντων.
Έναν δύσκολο μήνα έχουν μπροστά τους οι καταναλωτές, καθώς οι περισσότεροι προμηθευτές των σούπερ μάρκετ προετοιμάζονται για νέες αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων.
Αυξήσεις τιμών και διατροφικές συνήθειες
Μια πανελλαδική έρευνα που διεξήχθη από την Ierax Analytics δείχνει ότι το ράλι των τιμών στα προϊόντα των σούπερ μάρκετ έχει επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τις διατροφικές συνήθειες των περισσότερων ερωτηθέντων, ιδίως των ατόμων άνω των 50 ετών.
Οι καταναλωτές έχουν μειώσει τις δαπάνες τους, επιλέγουν λιγότερα και φθηνότερα προϊόντα και παγώνουν τις αγορές βασικών στοιχείων της μεσογειακής διατροφής. Η έρευνα αποκαλύπτει ότι το 41% των ατόμων που έχουν οικονομική άνεση δεν έχει επηρεαστεί από την αύξηση των τιμών, ενώ το 2% των ατόμων που δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν δεν έχει επηρεαστεί καθόλου.
Επίσης, το 41% δηλώνει ότι τρώει λιγότερα υγιεινά τρόφιμα από ό,τι πριν από έξι μήνες, ενώ το 16% αγοράζει περισσότερα πρόχειρα τρόφιμα και συνεπώς καταναλώνει περισσότερες κενές θερμίδες από ό,τι πριν.
Οι καταναλωτές στρέφονται στα φτηνά τρόφιμα
Καθώς οι οικονομικές δυσκολίες, η συρρίκνωση των εισοδημάτων και οι πληθωριστικές πιέσεις συνεχίζουν να πνίγουν τους καταναλωτές, αυτοί στρέφονται τώρα στα φθηνά τρόφιμα.
Η τάση αυτή κρύβει μια σημαντική παγίδα, καθώς οδηγεί σε στροφή από τα φρέσκα τρόφιμα στο πρόχειρο φαγητό. Τα δύο τρίτα των ερωτηθέντων εξετάζουν περισσότερο την τιμή των τροφίμων και στρέφουν την προσοχή τους από τις ετικέτες και τα συστατικά στο κόστος.
Ως αποτέλεσμα, αγνοούν τη χαμηλή διατροφική αξία των τροφίμων που επιλέγουν και καταλήγουν να καταναλώνουν κενές θερμίδες.
Αυξημένες τιμές τροφίμων και κίνδυνοι για την υγεία
Οι αυξημένες τιμές των τροφίμων οδήγησαν πολλούς ανθρώπους στην Ελλάδα να αγοράζουν λιγότερα τρόφιμα, ενώ ορισμένοι έχουν μειώσει την κατανάλωση τροφίμων.
Η τάση αυτή δημιουργεί ανησυχίες σχετικά με την πρόσληψη θερμίδων και θρεπτικών συστατικών και τις επιπτώσεις της στο σύστημα υγείας τα επόμενα χρόνια.
Παρόμοιες μελέτες που έχουν διεξαχθεί στην Αμερική δείχνουν ότι η μεγάλη διαφορά τιμής μεταξύ των φρέσκων και υγιεινών τροφίμων και του πρόχειρου φαγητού έχει προκαλέσει μεγάλη ανισορροπία στην κοινωνία, καθώς οι φτωχότεροι άνθρωποι αναγκάζονται να στραφούν σε τρόφιμα που δεν είναι υγιεινά και έτσι αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας στο μέλλον.
Αγοραστικές συνήθειες των καταναλωτών και μελλοντικές τάσεις
Οι γεωπολιτικές εξελίξεις, η συρρίκνωση των εισοδημάτων και οι πληθωριστικές πιέσεις, σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους ενέργειας και των μεταφορών, προκάλεσαν περαιτέρω ασφυξία και ώθησαν τους καταναλωτές να υιοθετήσουν νέες αγοραστικές συνήθειες. Η έρευνα της Ierax Analytics δείχνει τα πρώτα ανησυχητικά σημάδια μιας τέτοιας στροφής, από τα φρέσκα τρόφιμα στο junk food. Ο αντίκτυπος στο σύστημα υγείας θα φανεί δυστυχώς τα επόμενα χρόνια.