Περιεχόμενα
Τελικός: Greece to Phase Out Petrol and Diesel Cars by 2030 – Learn More about the Timeline and Measures.
Το νομοσχέδιο για τον Εθνικό Νόμο για το Κλίμα προτείνει αυστηρές ρυθμίσεις για την προώθηση των οχημάτων μηδενικών εκπομπών, στοχεύοντας σε επαγγελματικούς κλάδους με υψηλή χρήση οχημάτων. Από την 1η Ιανουαρίου 2029, τα νέα επιβατικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που ταξινομούνται στην Ελλάδα πρέπει να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Το νομοσχέδιο περιγράφει επίσης σχέδια για την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων σε συγκεκριμένες περιοχές και ορίζει κυρώσεις για τη μη συμμόρφωση. Επιπλέον, θα επιβληθεί φόρος 1.000 ευρώ στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και φορτηγά που πληρούν την οδηγία για τις εκπομπές ρύπων Euro 5b, αποθαρρύνοντας την εισαγωγή τους.
Δείτε το ολοκληρωμένο σχέδιο για τη μετάβαση της Ελλάδας σε ένα οικολογικότερο αυτοκινητικό τοπίο.
Τέρμα τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα στην Ελλάδα – Δείτε πότε –.
Εισαγωγή
Από την 1η Ιανουαρίου 2019, η Ελλάδα θα επιτρέπει τη χρήση στους δρόμους της μόνο οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων, καταργώντας πλήρως τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.
Προώθηση οχημάτων μηδενικών εκπομπών
Το νομοσχέδιο για τον εθνικό νόμο για το κλίμα, που υποβλήθηκε στο Κοινοβούλιο, περιλαμβάνει μέτρα για την προώθηση της χρήσης οχημάτων με πολύ χαμηλές ή μηδενικές εκπομπές ρύπων, ιδίως σε τομείς με υψηλή χιλιομετρική κατανάλωση οχημάτων.
Χρονοδιάγραμμα για τα οχήματα μηδενικών εκπομπών
Από την 1η Ιανουαρίου 2030, ή από την ημερομηνία αναφοράς που ορίζεται στη νομοθεσία της ΕΕ, όλα τα νεοταξινομημένα επιβατικά και ελαφρά εμπορικά οχήματα πρέπει να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Περιφερειακή εφαρμογή
Στην Περιφέρεια Αττικής και στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, εκτός από τους νησιωτικούς ΟΤΑ, θα τεθεί σε ισχύ ρύθμιση από το 2026.
Επιτάσσει ότι όλα τα νέα Επιβατικά Οχήματα Δημόσιας Χρήσης (ΕΠΧ) των ταξί και το ένα τρίτο των νέων οχημάτων ενοικίασης πρέπει να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών.
Απαιτήσεις για ιδιωτικό εταιρικό αυτοκίνητο
Από την 1η Ιανουαρίου 2024, τουλάχιστον το ένα τέταρτο των νέων ιδιωτικών εταιρικών αυτοκινήτων που αποκτώνται με χρηματοδοτική μίσθωση ή αγορά πρέπει να είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα.
Η μη συμμόρφωση με την απαίτηση αυτή θα επιφέρει κυρώσεις.
Υποδομή φόρτισης
Το εθνικό σχέδιο εξηλεκτρισμού εξασφαλίζει επαρκή αριθμό δημοσίως προσβάσιμων σημείων επαναφόρτισης για ηλεκτρικά οχήματα.
Περιβαλλοντικό τέλος και κανονισμοί εισαγωγής
Το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αποφάσισε να επεκτείνει το Περιβαλλοντικό Τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα και φορτηγά που πληρούν την οδηγία για τις εκπομπές ρύπων Euro 5b.
Το τέλος ανέρχεται σε 1.000 ευρώ, καθιστώντας απαγορευτική την εισαγωγή αυτών των οχημάτων στην Ελλάδα. Ωστόσο, τα επιβατικά αυτοκίνητα ηλικίας άνω των 30 ετών που προορίζονται για ιστορική χρήση απαλλάσσονται από το τέλος αυτό.
Εξαιρέσεις και πρόστιμα
Απαλλαγές από το περιβαλλοντικό τέλος χορηγούνται σε οχήματα για τα οποία έχει καταβληθεί δήλωση άφιξης οχήματος ή διασαφήσεις εισαγωγής πριν από τη δημοσίευση της σχετικής τροποποίησης.
Η μη συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του τέλους μπορεί να οδηγήσει σε διοικητικό πρόστιμο 10.000 ευρώ, εκτός εάν το όχημα παραγγέλθηκε πριν από την 1η Ιανουαρίου 2024 και δεν παραλήφθηκε για λόγους που δεν οφείλονται στον αγοραστή.
Συμπέρασμα
Η Ελλάδα κάνει σημαντικά βήματα προς ένα πιο πράσινο μέλλον, καταργώντας σταδιακά τα βενζινοκίνητα και πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και προωθώντας τη χρήση οχημάτων με μηδενικές εκπομπές ρύπων.
Τα μέτρα αυτά αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και στη δημιουργία ενός βιώσιμου συστήματος μεταφορών.