Περιεχόμενα
Οι τιμές των καυσίμων αυξάνονται, με την αμόλυβδη βενζίνη να πλησιάζει τα δύο ευρώ το λίτρο, επιβαρύνοντας τις οικογένειες που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν για το Πάσχα.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Αττικής προβλέπει ότι το κόστος της αμόλυβδης βενζίνης σύντομα θα ξεπεράσει το ψυχολογικό φράγμα των 2 ευρώ το λίτρο, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά, όπου μπορεί να φτάσει τα 2,20 ευρώ το λίτρο. Εν τω μεταξύ, οι πρεσβευτές των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν την κατάργηση των θερμικών κινητήρων στα νέα αυτοκίνητα από το 2035, γεγονός που εκ των πραγμάτων απαγορεύει τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες.
Τιμές καυσίμων: Αμόλυβδη βενζίνη πλησιάζει τα 2 ευρώ ανά λίτρο
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Πρατηριούχων Αττικής, Νίκος Παπαγεωργίου, προβλέπει ότι η τιμή της αμόλυβδης βενζίνης σύντομα θα ξεπεράσει το ψυχολογικό φράγμα των 2 ευρώ το λίτρο, ιδιαίτερα σε απομακρυσμένες περιοχές και νησιά, όπου μπορεί να φτάσει τα 2,20 ευρώ το λίτρο. Σήμερα, η μέση τιμή πανελλαδικά είναι 1,95 ευρώ το λίτρο, δηλαδή λίγο κάτω από τα δύο ευρώ.
Το κόστος πλήρωσης του ρεζερβουάρ ενός αυτοκινήτου έχει αυξηθεί κατά περίπου 15%, από περίπου 60-70 ευρώ σε 80-90 ευρώ, επιβαρύνοντας τις οικογένειες που σχεδιάζουν να ταξιδέψουν για το Πάσχα.
Οι παράγοντες της αγοράς εντοπίζουν διάφορους παράγοντες που καθορίζουν τις τιμές των καυσίμων. Η υψηλή φορολογία στην αμόλυβδη, η οποία περιλαμβάνει φόρους, τέλη και άλλες επιβαρύνσεις, αντιπροσωπεύει το 57% της τελικής τιμής.
Η τιμή διυλιστηρίου καθορίζει το 37%, ενώ το μικτό κέρδος της εμπορίας και της λιανικής πώλησης υπολογίζεται στο 6%. Η διακύμανση της συναλλαγματικής ισοτιμίας ευρώ-δολαρίου επηρεάζει το κόστος αγοράς προϊόντων από τα διυλιστήρια.
Τα διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τη μέση τιμή των προηγούμενων τεσσάρων ημερών, γεγονός που προκαλεί τη μετακύλιση των μειώσεων με χρονική υστέρηση. Τα μεσογειακά διυλιστήρια τιμολογούν τα προϊόντα τους με βάση τις τιμές της αγοράς Platts, οι οποίες επί του παρόντος δεν ακολουθούν την τάση του Brent.
μέχρι το 2035: Το μέλλον των κινητήρων βενζίνης και ντίζελ
Οι πρεσβευτές των 27 χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης ενέκριναν την κατάργηση των θερμικών κινητήρων στα νέα αυτοκίνητα από το 2035, καθιστώντας παράνομη την εκπομπή CO2 από τα νέα αυτοκίνητα.
Η κίνηση αυτή ουσιαστικά απαγορεύει τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες. Η Γερμανία ήρε το βέτο της με αντάλλαγμα μια εξαίρεση για τα συνθετικά καύσιμα που θα παράγονται στο μέλλον.
Το ρυθμιστικό πλαίσιο αποτελεί πυλώνα του ευρωπαϊκού σχεδίου για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής και την επίτευξη ουδετερότητας ως προς τον άνθρακα το 2050.
Η Γερμανία είχε μπλοκάρει τον Μάρτιο έναν κανονισμό που πρότεινε την εκμηδένιση των εκπομπών CO2 από τα νέα αυτοκίνητα με την επιβολή 100% ηλεκτρικών κινητήρων μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του 2030.
Για να δικαιολογήσει τη στροφή, η Γερμανία ζήτησε από την Επιτροπή να υποβάλει πρόταση που θα άνοιγε το δρόμο για αυτοκίνητα που κινούνται με συνθετικά καύσιμα, τα οποία βρίσκονται ακόμη σε στάδιο ανάπτυξης. Η τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων υποστηρίζεται από τις γερμανικές και ιταλικές αυτοκινητοβιομηχανίες και επιτρέπει την επέκταση της χρήσης των θερμικών κινητήρων μετά το 2035.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και η Γερμανία κατέληξαν σε συμφωνία για την άρση του αποκλεισμού του σχεδίου της ΕΕ για τις εκπομπές CO2 των αυτοκινήτων.
«Τα αυτοκίνητα που είναι εξοπλισμένα με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα μπορούν να κυκλοφορούν στους δρόμους μετά το 2035, εάν χρησιμοποιούν καύσιμα ουδέτερα ως προς το CO2», δήλωσε ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών Φόλκερ Βίσινγκ. Ωστόσο, οι περιβαλλοντικές ΜΚΟ αμφισβητούν την τεχνολογία των συνθετικών καυσίμων, θεωρώντας την δαπανηρή, ενεργοβόρα και ρυπογόνα. Πολλοί ειδικοί σε θέματα αυτοκινήτου αμφιβάλλουν ότι τα συνθετικά καύσιμα θα διεισδύσουν στην αγορά έναντι των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι τιμές των οποίων αναμένεται να μειωθούν τα επόμενα χρόνια.