Περιεχόμενα
- Μηδενική ώρα για μια μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ – Σκέψεις για άμεσο κλείσιμο
- Πληθωριστικές πιέσεις και επιπτώσεις στα σούπερ μάρκετ
- Τάσεις στη συμπεριφορά και τις προτιμήσεις των καταναλωτών
- Ώρα μηδέν για μια μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ – Σκέψεις για άμεσο κλείσιμο
- Το μοντέλο ανάπτυξης και οι προκλήσεις της MERE
- Επιπτώσεις των αυξήσεων των τιμών και των πληθωριστικών πιέσεων
Μηδενική ώρα για μια μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ – Σκέψεις για άμεσο κλείσιμο
Σούπερ μάρκετ: Το άνοιγμα μιας μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στη χώρα μας αντιμετώπισε προκλήσεις και προέκυψαν σκέψεις για λουκέτο.
Η ρωσική αλυσίδα σούπερ μάρκετ MERE, η οποία εισήλθε στην ελληνική αγορά τον Μάιο, αντιμετωπίζει εμπόδια.
Τα εγκαίνια του νέου σούπερ μάρκετ MERE στο Αγρίνιο αναβλήθηκαν, γεγονός που έρχεται να προστεθεί στις αλλαγές και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η αλυσίδα.
Οι αυξήσεις των τιμών σε διάφορα προϊόντα και η στένωση των δυνατοτήτων των προμηθευτών να απορροφήσουν τις ελλείψεις πρώτων υλών και το αυξημένο κόστος έχουν θέσει σε δοκιμασία το μοντέλο ανάπτυξης της MERE.
Στην παρούσα φάση, η αλυσίδα αντιμετωπίζει ελλείψεις σε βασικά είδη όπως ζάχαρη, αλεύρι και έλαια στα καταστήματά της.
Μέσα στις πιέσεις των περιθωρίων κέρδους και τις μεταβαλλόμενες πολιτικές των προμηθευτών, η δέσμευση της MERE να πουλάει προϊόντα σε χαμηλότερες τιμές παρουσιάζει μεγαλύτερες προκλήσεις στον κλάδο.
Ενώ το σούπερ μάρκετ διατηρεί το 80% των ελληνικών προϊόντων, οι εισαγωγές από τη Ρωσία, όπως σοκολάτες και σνακ, αποτελούν το υπόλοιπο χαρτοφυλάκιό του.
Πληθωριστικές πιέσεις και επιπτώσεις στα σούπερ μάρκετ
Οι αυξήσεις των τιμών επηρέασαν βασικά τρόφιμα όπως έλαια, κρέας, ψάρια, φρούτα, λαχανικά, τυριά και μαργαρίνες.
Μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, όπως η Coca Cola, η Nestle, η Unilever και η Reckitt Benckiser, εφαρμόζουν αυξήσεις τιμών για να αντισταθμίσουν την αύξηση του κόστους.
Η άνοδος του κόστους των πρώτων υλών αναμένεται να επηρεάσει περαιτέρω τις τιμές, οδηγώντας σε αναπροσαρμογές των τιμοκαταλόγων από εταιρείες όπως η Pepsico, η Heineken, η Danone και η General Mills.
Οι πληθωριστικές πιέσεις επεκτείνονται πέρα από τα τρόφιμα και στον οικιακό εξοπλισμό, τα έπιπλα, τα λευκά είδη, την τεχνολογία, την ένδυση και την υπόδηση.
Η αύξηση των τιμών των πρώτων υλών έχει επηρεάσει τις τιμές των τελικών προϊόντων, αλλά ορισμένοι πιστεύουν ότι οι επιχειρήσεις βρίσκουν δικαιολογίες για να δικαιολογήσουν τις αυξήσεις των τιμών.
Παρά τη μείωση του ΦΠΑ, οι τιμές των προϊόντων παρέμειναν σταθερές ή και αυξήθηκαν.
Τάσεις στη συμπεριφορά και τις προτιμήσεις των καταναλωτών
Η πανδημία έχει αυξήσει την προτίμηση των καταναλωτών για τα τοπικά προϊόντα, ιδίως τις τοπικές ποικιλίες που προσφέρουν καλύτερη ποιότητα.
Οι καταναλωτές αναζητούν φθηνότερες τιμές, ενώ είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερα για την αξία και την ποιότητα, οδηγώντας σε μείωση των πωλήσεων των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και των επώνυμων προϊόντων των σούπερ μάρκετ.
Η ευαισθησία στις τιμές ποικίλλει ανάλογα με την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, με μεγαλύτερη ευαισθησία να παρατηρείται σε αβέβαιους καιρούς.
Οι καταναλωτές γνωρίζουν τις τιμές, δίνουν προτεραιότητα στις βασικές αγορές και επιλέγουν μεγαλύτερες ποσότητες ή πολυσυσυσκευασίες για να επωφεληθούν από τις προσφορές.
Η αύξηση των τιμών των βασικών ειδών στα σούπερ μάρκετ οδηγεί σε μείωση του όγκου των πωλήσεων, υποδεικνύοντας μια οριακά πιο ανελαστική εγχώρια αγορά.
Ενώ η ένταση των προωθητικών ενεργειών μειώθηκε κατά τη διάρκεια του πρώτου λουκέτου, τα τρόφιμα παρουσίασαν προωθητική δραστηριότητα 39% κατά την περίοδο μετά το λουκέτο.
Συνολικά, τα σούπερ μάρκετ συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις που θέτουν η δυναμική της αγοράς και η συμπεριφορά των καταναλωτών.
Ώρα μηδέν για μια μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ – Σκέψεις για άμεσο κλείσιμο
Σούπερ μάρκετ: Το άνοιγμα μιας μεγάλης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στη χώρα μας ξεκίνησε με το αριστερό, καθώς ήδη άρχισαν τα πρώτα προβλήματα και εμφανίστηκαν σκέψεις για λουκέτο.
Με άσχημο τρόπο εξελίσσεται η ανάπτυξη της ρωσικής αλυσίδας σούπερ μάρκετ MERE, η οποία έκανε το ντεμπούτο της στην ελληνική αγορά τον Μάιο και διαθέτει πλέον 4 καταστήματα.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τα εγκαίνια του νέου σούπερ μάρκετ MERE στο Αγρίνιο, του πέμπτου μετά τα εγκαίνια σε Λάρισα, Τρίπολη, Κόρινθο και Λαγκαδά, αναβλήθηκαν, αν και αναμενόταν να ανοίξει αυτή τη σεζόν.
Η αναβολή δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη, καθώς τα σχέδια του ομίλου Torgservis, ο οποίος αναπτύσσει το εμπορικό σήμα μέσω θυγατρικής στην Ελλάδα – ένα μοντέλο που ακολουθεί η θυγατρική ρωσική εταιρεία Svetofor σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές – έχουν αλλάξει αρκετές φορές.
Αυτή τη φορά, ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές εξελίξεις στην αγορά των σούπερ μάρκετ που τροφοδοτούν τη συζήτηση γύρω από το τολμηρό εγχείρημα του Ρώσου παίκτη, όπως οι αυξήσεις των τιμών σε μια σειρά προϊόντων, οι οποίες προστίθενται στις προκλήσεις που ήδη αντιμετώπιζε στην τοπική αγορά.
Στην πράξη, εδώ και αρκετό καιρό, τα περιθώρια απορρόφησης των κραδασμών από τις ελλείψεις πρώτων υλών και το αυξημένο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας και μεταφορών στενεύουν για τους προμηθευτές, οι οποίοι έχουν ήδη αρχίσει να μετακυλύουν το κόστος στις τιμές των προϊόντων.
Το μοντέλο ανάπτυξης και οι προκλήσεις της MERE
Το περιβάλλον αυτό αποτελεί μια ισχυρή «δοκιμασία πίεσης» για το μοντέλο ανάπτυξης της MERE, η οποία έχει δεσμευτεί να πωλεί τα προϊόντα της 20-30% χαμηλότερα από την υπόλοιπη αγορά.
Χάρη στο χαμηλό κόστος επένδυσης ανά κατάστημα, το οποίο είναι μικρότερο από το 1% μιας καθιερωμένης αλυσίδας, και το περιορισμένο λειτουργικό κόστος, καθώς τα καταστήματα διαθέτουν παλέτες και χαρτοκιβώτια αντί για ράφια, ψυκτικό θάλαμο και ελάχιστο προσωπικό, η MERE εκτιμά ότι μπορεί να λειτουργεί με το μισό περιθώριο κέρδους από άλλες αλυσίδες.
Ωστόσο, στις σημερινές συνθήκες, όπου οι πιέσεις για το περιθώριο κέρδους αυξάνονται σε όλους τους τομείς του κλάδου, οι προκλήσεις είναι μεγαλύτερες και αλλάζουν το τοπίο των πολιτικών των προμηθευτών, με τους οποίους στην προκειμένη περίπτωση η MERE εξακολουθεί να οικοδομεί σχέσεις.
Ως αποτέλεσμα, η ρωσική αλυσίδα σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζει σήμερα ελλείψεις στα καταστήματά της σε βασικά είδη όπως η ζάχαρη, το αλεύρι και τα έλαια.
Πηγές της εταιρείας μας λένε ότι τα καταστήματα είναι «φορτωμένα» με εμπορεύματα άλλων ειδών, καθώς οι αγορές γίνονται μόνο από προμηθευτές με τους οποίους μπορεί να εξασφαλιστεί η προβλεπόμενη έκπτωση στην τιμή του ράφι.
Σημειώνουν ότι η εταιρεία διατηρεί το 80% του χαρτοφυλακίου της σε ελληνικά προϊόντα, ενώ το υπόλοιπο είναι εισαγωγές από τη Ρωσία, κυρίως σοκολάτες, γλυκά, σνακ κ.λπ.
Επιπτώσεις των αυξήσεων των τιμών και των πληθωριστικών πιέσεων
Παράλληλα, σύμφωνα με τα τελευταία επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις παρατηρούνται στα βασικά τρόφιμα, όπως τα έλαια, το κρέας, τα ψάρια, τα φρούτα, τα λαχανικά, τα τυριά, οι μαργαρίνες.
Ενδεικτικά, οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις σε ετήσια βάση, όπως προκύπτει από την τελευταία έρευνα του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή τον Ιούλιο, ήταν: φυσικό αέριο 72,32%, πετρέλαιο κίνησης 20,25%, βενζίνη 16,8%, άλλα βρώσιμα έλαια 16,32%, αρνί και κατσίκι 13,21%, φρέσκα λαχανικά 8%, φρέσκα ψάρια 6,58%, φρέσκα φρούτα 5,19%, φρέσκα θαλασσινά 4, 39%, τυρί 3.