Περιεχόμενα
Οι ελεύθεροι επαγγελματίες έρχονται αντιμέτωποι με μια σημαντική αλλαγή στη φορολόγησή τους, καθώς η νέα κυβέρνηση στοχεύει στην αύξηση της φορολογικής τους επιβάρυνσης.
Τα στοιχεία δείχνουν ότι ένα μεγάλο ποσοστό των ελεύθερων επαγγελματιών δηλώνει χαμηλά καθαρά κέρδη, ενώ πολλοί κερδίζουν κάτω από το όριο της φτώχειας. Το Υπουργείο Οικονομικών σχεδιάζει να αυξήσει τα δηλωθέντα καθαρά κέρδη και να περιορίσει τις εκπτώσεις δαπανών.
Οι προτεινόμενες λύσεις περιλαμβάνουν τον περιορισμό των εκπτώσεων εξόδων, την αναγνώριση μόνο των δαπανών που έχουν καταγραφεί στο myDATA και την αλλαγή των συντελεστών καθαρού κέρδους. Επιπλέον, θα αυξηθούν οι φορολογικοί έλεγχοι, η υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση και η χρήση ψηφιακών δελτίων αποστολής και συστημάτων POS. Εξετάζεται επίσης η ιδέα της τεκμαρτής φορολόγησης.
Επιπλέον, η Ανεξάρτητη Αρχή Αξιολόγησης Πιστοληπτικής Ικανότητας θα παρακολουθεί τα χρέη προς διάφορα ιδρύματα, σφίγγοντας περαιτέρω τον κλοιό για τους πολίτες που χρωστούν. Αυτή η αρχή, γνωστή ως super-TIRESIA, θα χρησιμοποιεί δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς για την αξιολόγηση της πιστοληπτικής ικανότητας.
Η πρόσβαση σε αυτά τα δεδομένα από ιδιωτικούς φορείς απαγορεύεται και οι πολίτες μπορούν να ζητούν διορθώσεις ή ενημερώσεις.
Ελεύθεροι επαγγελματίες: Ποιος θα πληρώσει μετεκλογική αμοιβή –.
Ελεύθεροι επαγγελματίες: Η νέα κυβέρνηση φέρνει εισφορά για τους ελεύθερους επαγγελματίες.
Η νέα κυβέρνηση θα προβεί σε δραστική αλλαγή στη φορολόγηση των ελεύθερων επαγγελματιών, με στόχο την αύξηση της φορολογικής τους επιβάρυνσης, καθώς μέχρι σήμερα ο φόρος που καταβάλλουν ήταν ελάχιστος.
Τα στοιχεία της ΑΑΔΕ, τα οποία επικαλούνται η Επιτροπή και άλλοι διεθνείς οργανισμοί, καθώς και το ΙΟΒΕ, δείχνουν ότι περισσότεροι από 7 στους 10 δηλώνουν καθαρά κέρδη έως 10.000 ευρώ, ενώ το 55% δηλώνει εισοδήματα έως 5.000 ευρώ, δηλαδή κάτω από το όριο της φτώχειας.
Ο στόχος των αλλαγών
Στόχος των αλλαγών, οι οποίες θα προωθηθούν από τη νέα ηγεσία του Υπουργείου Οικονομικών, είναι η αύξηση των δηλωθέντων καθαρών κερδών και ο περιορισμός της έκπτωσης των δαπανών.
Εξάλλου, το 2021 το συνολικό ακαθάριστο εισόδημα που δήλωσαν οι αυτοαπασχολούμενοι ανήλθε σε 48,6 δισεκατομμύρια ευρώ, αλλά τα δηλωθέντα καθαρά κέρδη ήταν μόνο 4,2 δισεκατομμύρια ευρώ ή 8,6% του κύκλου εργασιών.
Η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών υπό τον Χρήστο Σταϊκούρα ανέθεσε τον περασμένο Νοέμβριο στο ΙΟΒΕ την εκπόνηση μελέτης για τις αλλαγές στη φορολογία των ελεύθερων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων, η οποία κρατήθηκε μυστική, για ευνόητους λόγους, κατά τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου.
Πιθανές λύσεις
Σύμφωνα με τις διαπιστώσεις τόσο της Επιτροπής όσο και του ΙΟΒΕ, το πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι οι ελεύθεροι επαγγελματίες εκδίδουν αποδείξεις για την πώληση αγαθών και υπηρεσιών κατά βούληση και μόνο αν πιεστούν από τον πελάτη.
Αλλά ακόμη και αν εκδίδουν αποδείξεις, δηλώνουν ταυτόχρονα υψηλό κόστος, με αποτέλεσμα τη μείωση των φορολογητέων καθαρών κερδών. Στο πλαίσιο αυτό, οι λύσεις που εξετάζονται είναι οι εξής.
- Περιορισμός της δυνατότητας αφαίρεσης δαπανών από το ακαθάριστο εισόδημα.
- Μόνο τα έξοδα – δαπάνες που καταγράφονται στο myDATA θα αναγνωρίζονται ως έκπτωση από το εισόδημα.
- Αλλαγή των Μοναδικών Συντελεστών Καθαρού Κέρδους για τον περιορισμό της δυνατότητας μείωσης του καθαρού εισοδήματος.
- Τα τεκμήρια που πρέπει να διατηρηθούν κατ’ εξαίρεση για τους αυτοαπασχολούμενους, σε περίπτωση που μειωθούν ή καταργηθούν για τους μισθωτούς.
- Η αύξηση των φορολογικών ελέγχων, ιδίως στους τραπεζικούς λογαριασμούς των ελεύθερων επαγγελματιών και των αυτοαπασχολούμενων.
- Η επέκταση και η υποχρεωτική χρήση της ηλεκτρονικής τιμολόγησης.
Η υποχρέωση για τους γιατρούς, τους δικηγόρους και άλλους αυτοαπασχολούμενους επαγγελματίες να τηρούν ψηφιακό μητρώο πελατών, το οποίο μπορεί να διασταυρωθεί άμεσα με τα δηλωθέντα εισοδήματα και τις τραπεζικές καταθέσεις του επαγγελματία.
Η εισαγωγή του ψηφιακού δελτίου αποστολής, το οποίο θα εφαρμοστεί πιλοτικά από τον ερχόμενο Δεκέμβριο και θα είναι υποχρεωτικό εντός του 2024.
Η υποχρεωτική χρήση POS σε όλη την αγορά και σε όλη τη χώρα (ακόμη και στα χωριά).
Και τεκμαρτή φορολόγηση.
Ακόμα στο τραπέζι ήταν η ιδέα της επαναφοράς των τεκμηρίων που ίσχυαν τη δεκαετία του 1990, έτσι ώστε οι ελεύθεροι επαγγελματίες να φορολογούνται για ένα ελάχιστο ποσό καθαρών κερδών.
Αυτό μπορεί να γίνει με τη διατήρηση του τέλους επιτηδεύματος για όσους δηλώνουν καθαρά κέρδη κάτω από ένα ορισμένο ποσό ή εναλλακτικά με τη θέσπιση ενός άλλου «πέναλτι» για τους αυτοαπασχολούμενους με εισοδήματα φτώχειας.
Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης
Ελεύθεροι επαγγελματίες: χρωστάτε έστω και 1 ευρώ; Πληρώνετε έστω και ένα ευρώ;.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Πιστοληπτικής Αξιολόγησης θα καταγράφει τα χρέη των πολιτών και των επιχειρήσεων προς την εφορία, την Εφορία, τους δήμους, τις τράπεζες και άλλα ιδρύματα.
Το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή προβλέπει το φακέλωμα όλων των πολιτών για τα χρέη τους προς την εφορία, τον ΕΦΚΑ, τους δήμους, τις τράπεζες και άλλους φορείς, σφίγγοντας ακόμη περισσότερο τον κλοιό για όσους χρωστούν.
Πρόκειται για την Ανεξάρτητη Αρχή Αξιολόγησης Πιστοληπτικής Ικανότητας, όπως ονομάζεται η νέα υπερ-ΤΙΡΕΣΙΑ, η οποία θα αποτελεί το σύστημα αξιολόγησης της πιστοληπτικής ικανότητας φυσικών και νομικών προσώπων με βάση δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς που αφορούν χρέη προς το δημόσιο.
Το νομοσχέδιο ορίζει τη διαδικασία χορήγησης πιστοληπτικής διαβάθμισης στα υποκείμενα των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς φυσικών ή νομικών προσώπων και προβλέπει τη χορήγηση, έναντι αμοιβής, πληροφοριών πιστοληπτικής διαβάθμισης σε φορείς του ιδιωτικού τομέα και την ανταλλαγή πληροφοριών με οργανισμούς πιστοληπτικής διαβάθμισης, εντός ή εκτός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
- Ο ίδιος ο οφειλέτης.
- Ο ίδιος ο οφειλέτης- οι δικαστικές και εισαγγελικές αρχές και οι υπηρεσίες που ενεργούν υπό την άμεση εποπτεία τους.
- Η Αρχή Καταπολέμησης της Νομιμοποίησης Εσόδων από Παράνομες Δραστηριότητες (AML/CFT).
- Η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Απαγορεύεται η πρόσβαση οντοτήτων του ιδιωτικού τομέα ή οργανισμών αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας στα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς που είναι καταχωρημένα στο σύστημα.
Ο οφειλέτης μπορεί να ζητήσει από την Αρχή να διορθώσει ή να συμπληρώσει τα δεδομένα οικονομικής συμπεριφοράς που τον αφορούν και έχουν καταχωρηθεί στο Σύστημα, με ηλεκτρονική αίτηση που υποβάλλεται στο Σύστημα, συνοδευόμενη από την απαραίτητη τεκμηρίωση, ανάλογα με την περίπτωση.
Προβλέπεται επίσης ότι.
- Η Αρχή συντάσσει και εκδίδει επικαιροποιημένη βαθμολογία πιστοληπτικής ικανότητας για το υποκείμενο των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς κατόπιν αιτήματός του/της που υποβάλλεται ηλεκτρονικά στο σύστημα.
- Η παροχή επικαιροποίησης της πιστοληπτικής ικανότητας σύμφωνα με το παρόν άρθρο είναι δωρεάν.
- Η Αρχή παράγει και παρέχει επικαιροποιημένη πιστοληπτική αξιολόγηση σε φορέα του ιδιωτικού τομέα που έχει συνάψει σύμβαση με την Αρχή, κατόπιν αιτήματος του φορέα, με την επιφύλαξη της ρητής, ειδικής και σαφούς συγκατάθεσης του υποκειμένου των δεδομένων για την επεξεργασία των δεδομένων οικονομικής συμπεριφοράς, την άρση του φορολογικού απορρήτου και την παροχή και διαβίβαση της επικαιροποιημένης πιστοληπτικής αξιολόγησης στον αιτούντα φορέα του ιδιωτικού τομέα, η οποία παρέχεται μέσω του συστήματος. Η επικαιροποίηση της πιστοληπτικής διαβάθμισης διαβιβάζεται στον φορέα του ιδιωτικού τομέα ηλεκτρονικά.
Στο αίτημα της οντότητας του ιδιωτικού τομέα αναφέρεται ο σκοπός για τον οποίο ζητείται η επικαιροποίηση της πιστοληπτικής διαβάθμισης.
Μια τέτοια ενημέρωση μπορεί να ζητηθεί για τους ακόλουθους σκοπούς.