Περιεχόμενα
- Ο θυμός των πολιτών για τα σούπερ μάρκετ: Οι καταναλωτές εξοργισμένοι με τις τιμές στα ράφια
- Συσκευασμένα φασόλια: Ρεκόρ αύξηση των τιμών
- Η «λίστα της ντροπής»: Φαινόμενο Shrinkflation
- Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών αναλαμβάνει νομική δράση
- Τα σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζουν πρόστιμα
- Απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης
- Αύξηση των τιμών των πρώτων υλών
Η οργή των πολιτών για τα σούπερ μάρκετ αυξάνεται, καθώς οι καταναλωτές είναι εξοργισμένοι με τις υπέρογκες τιμές που συναντούν στα ράφια.
Τα σούπερ μάρκετ έχουν εφαρμόσει αυξήσεις τιμών έως και 40% στα όσπρια, ιδίως στα φασόλια, τα οποία έχουν γίνει εκπληκτικά ακριβά. Η έκθεση της Alpha αποκαλύπτει ότι τα συσκευασμένα φασόλια έχουν ανέβει από τα 5,5 ευρώ το κιλό στα 7,5 ευρώ το κιλό το 2023.
Οι παραγωγοί στις λαϊκές αγορές υποστηρίζουν ότι έχουν απορροφήσει σημαντικές αυξήσεις στο κόστος παραγωγής, ορισμένες από τις οποίες φτάνουν το 100%. Αυτή η εκτίναξη των τιμών δεν έχει περάσει απαρατήρητη, καθώς οι καταναλωτές παρατηρούν όχι μόνο υψηλότερες τιμές αλλά και μικρότερες ποσότητες βασικών προϊόντων.
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών προσφεύγει στη δικαιοσύνη για την αντιμετώπιση του ζητήματος, ενώ το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων αντιμετωπίζει κατηγορίες για ασυνέπεια. Σε απάντηση, οι βιομηχανίες υπερασπίζονται τις ενέργειές τους, επικαλούμενες την ανάγκη αποφυγής ακόμη πιο σημαντικών αυξήσεων των τιμών.
Η απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης αποτελεί επίσης καυτό θέμα, με τα σούπερ μάρκετ να τάσσονται υπέρ της άμεσης απόσυρσής τους. Επιπλέον, οι αυξήσεις των τιμών των πρώτων υλών συμβάλλουν στη συνολική κατάσταση, αποτελώντας απειλή για τις ελληνικές επιχειρήσεις και τους καταναλωτές.
Ο θυμός των πολιτών για τα σούπερ μάρκετ: Οι καταναλωτές εξοργισμένοι με τις τιμές στα ράφια
Τα σούπερ μάρκετ είδαν αυξήσεις τιμών έως και 40% στα όσπρια, αφήνοντας τους καταναλωτές απογοητευμένους. Η εκτίναξη των τιμών οδήγησε τους αγοραστές να αναζητήσουν πιο προσιτές εναλλακτικές λύσεις, σύμφωνα με συνεντεύξεις στην κάμερα της Alpha.
Συσκευασμένα φασόλια: Ρεκόρ αύξηση των τιμών
Τα συσκευασμένα φασόλια έχουν υποστεί την πιο σημαντική αύξηση των τιμών, με το κόστος να εκτοξεύεται από 5,5 ευρώ σε 7,5 ευρώ ανά κιλό το 2023, όπως αναφέρει η Alpha.
Οι αγορές αγροτών υποστηρίζουν ότι έχουν απορροφήσει το μεγαλύτερο μέρος του κόστους παραγωγής, το οποίο έχει αυξηθεί έως και 100%. Η αύξηση αυτή έχει επιβαρύνει τις επιχειρήσεις, όπως εξηγεί ένας πωλητής: «Παλιά πουλούσαμε φακές προς 3 ευρώ. Αν αυξήσουμε τις τιμές κατά 50%, θα είναι 4,5 ευρώ. Ωστόσο, τα φασόλια παρουσίασαν σημαντική αύξηση».
Η «λίστα της ντροπής»: Φαινόμενο Shrinkflation
Οι καταναλωτές έχουν παρατηρήσει το φαινόμενο της «συρρίκνωσης», όπου τα μεγέθη των συσκευασιών μειώνονται ενώ οι τιμές παραμένουν ίδιες ή αυξάνονται.
Αυτή η στρατηγική που χρησιμοποιούν οι βιομηχανίες για να μετριάσουν το αυξανόμενο κόστος έχει προκαλέσει την οργή των αγοραστών. Βασικά προϊόντα όπως ζυμαρικά, σάλτσες, απορρυπαντικά, σοκολάτες και παιδικές πάνες έχουν δει αυξήσεις τιμών έως και 30%.
Οι τιμές του κρέατος και των πουλερικών έχουν εκτιναχθεί κατά 25% και των οικιακών προϊόντων καθαρισμού κατά 19%, όπως προκύπτει από πρόσφατη έρευνα.
Η Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών αναλαμβάνει νομική δράση
Η Ένωση Ελλήνων Καταναλωτών, με επικεφαλής τον πρόεδρο Απόστολο Ραυτόπουλο, ετοιμάζεται να καταθέσει μήνυση στην Εισαγγελία για την αντιμετώπιση του ζητήματος.
Ο κ. Ραυτόπουλος επισημαίνει την ασυνέπεια στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, με τον αρμόδιο υπουργό και τον γενικό γραμματέα Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή να εκφράζουν αντικρουόμενες απόψεις. Ο Σύνδεσμος Μικρών και Μεσαίων Υπεραγορών Ελλάδος αρνείται τις καταγγελίες, αναφέροντας ότι οι καταγγελίες στερούνται στοιχείων.
Τα σούπερ μάρκετ αντιμετωπίζουν πρόστιμα
Το 2021, επιβλήθηκαν πρόστιμα συνολικού ύψους 899.250 ευρώ σε εταιρείες, ενώ το 2022 τα πρόστιμα έφτασαν τα 634.250 ευρώ, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Ανάπτυξης.
Ο Γενικός Γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή τονίζει ότι οι εταιρείες έχουν το τεκμήριο της αθωότητας, αλλά αν τα πρόστιμα αποδειχθούν εσφαλμένα, μπορεί να έχουν ήδη υποστεί ζημιά στη φήμη τους. Ο Γενικός Γραμματέας υπερασπίζεται επίσης το φαινόμενο της συρρίκνωσης, αναφέροντας ότι πρόκειται για μια παγκόσμια πρακτική.
Απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης
Τα σούπερ μάρκετ καταργούν σταδιακά τα πλαστικά μιας χρήσης και πιέζουν για την άμεση απόσυρσή τους. Μέχρι το 2024, τα πλαστικά μπουκάλια θα απαγορευτούν για την καταπολέμηση της ρύπανσης του περιβάλλοντος.
Η απαγόρευση περιλαμβάνει δέκα κατηγορίες πλαστικών μίας χρήσης, όπως μαχαιροπήρουνα, πιάτα, καλαμάκια, δοχεία από φελιζόλ, ποτήρια ποτών και άλλα. Ο στόχος είναι να μειωθεί η κατανάλωση πλαστικών ποτηριών και δοχείων τροφίμων κατά 30% έως το 2024 και κατά 60% έως το 2026.
Επιπλέον, αναμένονται επανασχεδιασμοί προϊόντων φιλικών προς το περιβάλλον και έχουν τεθεί στόχοι χωριστής συλλογής για τα πλαστικά μπουκάλια.
Αύξηση των τιμών των πρώτων υλών
Η άνοδος των τιμών αποδίδεται κυρίως στην αύξηση του κόστους των πρώτων υλών παραγωγής και όχι των ενεργειακών δαπανών.
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας των Ηνωμένων Εθνών ανέφερε αυξήσεις σε διάφορους δείκτες, συμπεριλαμβανομένων των δημητριακών, των ελαίων, του κρέατος, των γαλακτοκομικών προϊόντων και της ζάχαρης. Ενώ οι προμηθευτές και οι λιανοπωλητές στην Ελλάδα έχουν απορροφήσει μέρος των αυξήσεων των τιμών μέχρι στιγμής, το μέλλον παραμένει αβέβαιο.
Οι τιμές για τις πρώτες ύλες, τα δημητριακά, τα γαλακτοκομικά προϊόντα, τη ζάχαρη, τον καφέ και το βόειο κρέας έχουν αυξηθεί έως και 26,59% διεθνώς, όπως παρατηρεί το Εμπορικό Επιμελητήριο Αθηνών.