Περιεχόμενα
- Όχι άλλα ΑΤΜ: Τράπεζες που επιβάλλουν οριστικό κλείδωμα
- Ανησυχίες για το κλείσιμο των τραπεζών και τις δυσλειτουργίες των ΑΤΜ
- Η παραπλανητική στρατηγική των τραπεζών για τις πιστωτικές κάρτες
- Κύμα κλεισίματος τραπεζικών καταστημάτων και πίεση των εργαζομένων
- Προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι τραπεζοϋπάλληλοι και αντιπαραθέσεις για απολύσεις
- Αμφιλεγόμενα κλεισίματα υποκαταστημάτων και παραμέληση περιθωριοποιημένων περιοχών
- Συμπέρασμα
Δείτε το μυστήριο γύρω από τα εξαφανισμένα ΑΤΜ, καθώς οι τράπεζες τα κλειδώνουν.
Μάθετε για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις, τις παραπλανητικές πρακτικές πιστωτικών καρτών και το κύμα κλεισίματος τραπεζικών καταστημάτων και την πίεση των εργαζομένων. Συμμετέχετε στη διαμαρτυρία ενάντια στην παραμέληση των περιθωριοποιημένων περιοχών και στην πίεση για την ψηφιακή μετάβαση που αφήνει τους πολίτες χωρίς πρόσβαση σε τραπεζικές υπηρεσίες.
Όχι άλλα ΑΤΜ: Τράπεζες που επιβάλλουν οριστικό κλείδωμα
Η εξαφάνιση των ΑΤΜ σε διάφορα μέρη της χώρας έχει μετατραπεί σε ένα αινιγματικό μυστήριο.
Πρόσφατα, ο Δήμος Ξηρομέρου κατέθεσε καταγγελία στις διοικήσεις των τραπεζών Εθνική και Πειραιώς, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά του για τη δυσλειτουργία των ΑΤΜ και την επακόλουθη δυσπραγία. Η καταγγελία διαβιβάστηκε και στην Ελληνική Ένωση Τραπεζών, ρίχνοντας φως σε μια απαράδεκτη κατάσταση που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι, οι επισκέπτες και διάφοροι ιδιώτες στον Αστακό και στο σύνολο του Δήμου.
Η βασική αιτία του προβλήματος εντοπίζεται στην απόφαση των τραπεζικών διοικήσεων να κλείσουν τα υποκαταστήματα εντός των ορίων του δήμου Ξηρομέρου, αφήνοντας μόνο τις Αυτόματες Ταμειολογιστικές Μηχανές να εξυπηρετούν την περιοχή.
Ανησυχίες για το κλείσιμο των τραπεζών και τις δυσλειτουργίες των ΑΤΜ
Παρόμοιο περιστατικό συνέβη και στο νησί της Ικαρίας, όπου ο δήμαρχος απηύθυνε επιστολή διαμαρτυρίας προς την Τράπεζα Πειραιώς, την Alpha Bank και την Εθνική Τράπεζα λόγω της δυσλειτουργίας των ΑΤΜ και του οριστικού κλεισίματος του υποκαταστήματος της Alpha Bank στον Εύδηλο. Οι καταστάσεις αυτές εγείρουν ένα σημαντικό ερώτημα: Πώς μπορούμε να διατηρήσουμε επιχειρήσεις και κατοίκους στις περιοχές αυτές χωρίς σωστές τραπεζικές υπηρεσίες;.
Η παραπλανητική στρατηγική των τραπεζών για τις πιστωτικές κάρτες
Οι τράπεζες έχουν επινοήσει μια νέα παραπλανητική στρατηγική που περιλαμβάνει τη διανομή πιστωτικών καρτών για έκπτωση φόρου. Ωστόσο, υπάρχει μια παγίδα που πρέπει να γνωρίζουν οι καταναλωτές.
Ειδικότερα, η Εθνική Τράπεζα ενθαρρύνει τους πελάτες να αποκτήσουν γρήγορα πιστωτικές κάρτες για να πληρώσουν τους φόρους τους είτε εφάπαξ με έκπτωση 3% είτε σε 12 άτοκες μηνιαίες δόσεις. Η παγίδα έγκειται στο γεγονός ότι αν έχετε υφιστάμενες οφειλές στην πιστωτική κάρτα της τράπεζας, οι οφειλές αυτές θα συνδυαστούν με τις άτοκες δόσεις. Κατά συνέπεια, μπορεί να καταλήξετε να πληρώνετε εν αγνοία σας επιτόκια που φτάνουν το 15%.
Η πρακτική αυτή λαμβάνει χώρα σε μια περίοδο αρνητικών επιτοκίων, γεγονός που την καθιστά ακόμη πιο ανησυχητική για τους πελάτες.
Κύμα κλεισίματος τραπεζικών καταστημάτων και πίεση των εργαζομένων
Οι τράπεζες ασκούν πιέσεις στους υπαλλήλους τους για να δεχτούν οικειοθελείς αποχωρήσεις, ακόμη και σε βαθμό που να κλείνουν υποκαταστήματα.
Η Τράπεζα Πειραιώς, για παράδειγμα, μετέθεσε πρόσφατα 800 εργαζόμενους σε υποκαταστήματα που έχουν προγραμματιστεί να κλείσουν. Το σχέδιο εταιρικού μετασχηματισμού τους «Sunrise» στοχεύει στην απομάκρυνση περισσότερων από 2.200 εργαζομένων και στο κλείσιμο 135 υποκαταστημάτων σε όλη την επικράτεια.
Ο πρόεδρος του ΣΕΥΤΕ Μανώλης Μπεμπένης έχει εκφράσει τις ανησυχίες του για το τοξικό εργασιακό περιβάλλον που δημιουργείται σκόπιμα στην Τράπεζα Πειραιώς, με αντιεπαγγελματική συμπεριφορά, ανασφάλεια, ανέφικτους στόχους και απώτερο στόχο την ψυχολογική αποθάρρυνση των εργαζομένων, ώστε να εξαναγκαστούν σε οικειοθελή παραίτηση.
Προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι τραπεζοϋπάλληλοι και αντιπαραθέσεις για απολύσεις
Οι υπάλληλοι των υποκαταστημάτων που κλείνουν βρίσκονται αντιμέτωποι με δύσκολες επιλογές: οικειοθελής αποχώρηση, περιορισμένες επιλογές σε απομακρυσμένες ή νησιωτικές περιοχές ή υποχρεωτική άδεια.
Οι αναφορές για «γενναιόδωρες οικειοθελείς απολύσεις» έχουν γίνει πιο συχνές, προσφέροντας ποσά 40.000 έως 50.000 ευρώ σε εργαζόμενους ηλικίας περίπου 40 ή 45 ετών. Ωστόσο, η αποχώρηση με αυτή την αποζημίωση όταν έχουν πάνω από 25 χρόνια μέχρι τη συνταξιοδότηση και με αυξανόμενα ποσοστά ανεργίας είναι μια τρομακτική προοπτική.
Οι εργαζόμενοι στις τράπεζες αμφισβητούν επίσης τη σκοπιμότητα αποδοχής θέσεων σε περιοχές υψηλού κόστους, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, όπου το κόστος ζωής είναι απαγορευτικά υψηλό, ειδικά όταν οι περιοχές αυτές καταργούν θέσεις ταμιών. Επιπλέον, η χρήση ομαδικών απολύσεων και αναγκαστικών απολύσεων από τις τράπεζες θεωρείται παράνομη, καθώς παραβιάζει τις υποχρεώσεις των διοικήσεων βάσει των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.
Αμφιλεγόμενα κλεισίματα υποκαταστημάτων και παραμέληση περιθωριοποιημένων περιοχών
Το σχέδιο των τραπεζών περιλαμβάνει το κλείσιμο συνολικά 64 υποκαταστημάτων της Τράπεζας Πειραιώς, 25 υποκαταστημάτων της Εθνικής Τράπεζας και 7 υποκαταστημάτων της Τράπεζας Αττικής κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πολλά κλεισίματα πραγματοποιούνται σε ακριτικές, ορεινές και δυσπρόσιτες περιοχές, καθώς και σε νησιά με κυρίως ηλικιωμένους κατοίκους. Οι υποβαθμίσεις αυτές έχουν προκαλέσει διαμαρτυρίες και συγκεντρώσεις σε διάφορες περιοχές, καθώς οι πολίτες εκφράζουν την αντίθεσή τους στο γεγονός ότι περιθωριοποιούνται στην ψηφιακή εποχή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο το 37% των Ελλήνων χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για τραπεζικές συναλλαγές, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος ανέρχεται στο 57% (Eurostat). Η Ελλάδα υστερεί επίσης όσον αφορά τους κατά κεφαλήν τραπεζικούς υπαλλήλους σε σύγκριση με την Ευρωζώνη.
Συμπέρασμα
Η εξαφάνιση των ΑΤΜ, οι παραπλανητικές πρακτικές πιστωτικών καρτών, το κλείσιμο υποκαταστημάτων και οι πιέσεις των εργαζομένων έχουν προκαλέσει σημαντικές ανησυχίες στον τραπεζικό τομέα.
Είναι ζωτικής σημασίας για τις τράπεζες να αντιμετωπίσουν αυτά τα ζητήματα και να βρουν λύσεις που θα δίνουν προτεραιότητα στις ανάγκες των πελατών, θα διατηρούν ένα δίκαιο εργασιακό περιβάλλον και θα εξασφαλίζουν προσβάσιμες τραπεζικές υπηρεσίες για όλους τους πολίτες.