Υποχρεωτικές γνωστοποιήσεις τιμών από τις 15 Μαΐου: Νέο κυβερνητικό σχέδιο για τη ρύθμιση των προσφορών των σούπερ μάρκετ

Δείτε πώς η κυβέρνηση σχεδιάζει να βάλει τέλος στις παραπλανητικές προσφορές στα σούπερ μάρκετ με νέους κανονισμούς για την επισήμανση των προϊόντων. Μάθετε για τις εξαιρέσεις, τους συντελεστές ΦΠΑ και τις προτιμήσεις των καταναλωτών στην τελευταία μας έκθεση.

Υποχρεωτικές γνωστοποιήσεις τιμών από τις 15 Μαΐου: Νέο κυβερνητικό σχέδιο για τη ρύθμιση των προσφορών των σούπερ μάρκετ>

Περιεχόμενα

  1. Κυβερνητική παρέμβαση στα σούπερ μάρκετ
  2. Τι προβλέπει το FEK στα σούπερ μάρκετ
  3. Προϊόντα με ΦΠΑ 13% μέχρι το τέλος του 2023
  4. Οι καταναλωτές και το «Καλάθι του νοικοκυριού»
  5. Γνώμες σχετικά με τη χρησιμότητα του καλαθιού

Τα σούπερ μάρκετ πρόκειται να εφαρμόσουν ένα νέο κυβερνητικό σχέδιο από τις 15 Μαΐου 2023, το οποίο στοχεύει να βάλει τέλος στις παραπλανητικές προσφορές.

Το σχέδιο καθιστά υποχρεωτική για τα σούπερ μάρκετ την αναγραφή της τιμής ανά τεμάχιο ή της τιμής μετά την προσφορά, της τιμής ανά μονάδα βάρους και της τιμής ανά μονάδα όγκου στα προϊόντα. Η κίνηση αυτή έρχεται μετά την απογοήτευση που εξέφρασαν οι καταναλωτές για τις υποτιθέμενες προσφορές που παρατηρούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Διαβάστε παρακάτω τι προβλέπεται στο ήδη εκδοθέν ΦΕΚ, τις εξαιρέσεις από τον κανόνα και περισσότερες πληροφορίες από πρόσφατη έρευνα καταναλωτών που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Κυβερνητική παρέμβαση στα σούπερ μάρκετ

Οι καταναλωτές εκφράζουν την οργή τους για όσα βλέπουν στα ράφια των σούπερ μάρκετ και η κυβέρνηση έχει λάβει μέτρα για την αντιμετώπιση του ζητήματος.

Σε μια προσπάθεια να μπει τέλος στο φαινόμενο των υποτιθέμενων παραπλανητικών προσφορών στα σούπερ μάρκετ, ένα νέο κυβερνητικό σχέδιο θα τεθεί σε εφαρμογή από τις 15 Μαΐου 2023. Το σχέδιο θα καταστήσει υποχρεωτική για τα σούπερ μάρκετ την αναγραφή της τιμής ανά τεμάχιο/τιμής μετά την προσφορά, της τιμής ανά μονάδα βάρους (kg) και της τιμής ανά μονάδα όγκου (litres) στα προϊόντα που βρίσκονται στα ράφια τους.

Τι προβλέπει το FEK στα σούπερ μάρκετ

Ο ΦΕΚ παρέχει συγκεκριμένες κατευθυντήριες γραμμές που πρέπει να ακολουθούνται από τον έμπορο για την παροχή επαρκών, εύληπτων, ακριβών και μη παραπλανητικών πληροφοριών στους καταναλωτές σχετικά με τα προϊόντα που πωλούνται.

Ο έμπορος πρέπει να παρέχει την τιμή πώλησης ανά συσκευασία του προϊόντος, την τιμή πώλησης ανά μονάδα μέτρησης της ποσότητας του προϊόντος και την ονομασία του προϊόντος. Ωστόσο, υπάρχουν εξαιρέσεις για τα καταστήματα λιανικής πώλησης με έκταση μικρότερη των 50 τετραγωνικών μέτρων, τα περίπτερα, τους αυτόματους πωλητές, τα μαγειρεμένα ή ωμά τρόφιμα που προσφέρονται από επιχειρήσεις εστίασης και ορισμένα άλλα προϊόντα.

Προϊόντα με ΦΠΑ 13% μέχρι το τέλος του 2023

Τα αγαθά και οι υπηρεσίες που έχουν χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ κοινοποιούνται στο πολυνομοσχέδιο που υποβάλλεται στο Κοινοβούλιο.

Ορισμένα από τα αγαθά και τις υπηρεσίες που θα εξακολουθήσουν να έχουν χαμηλότερο συντελεστή ΦΠΑ είναι τα φίλτρα και οι γραμμές αιμοκάθαρσης, αιμοδιήθησης, αιμοδιήθησης, αιμοδιήθησης και πλασμαφαίρεσης, ο εξοπλισμός προσωπικής υγιεινής και προστασίας, τα μη αλκοολούχα ποτά του κωδικού ΣΟ EX2202 και τα αεριούχα νερά του κωδικού ΣΟ EX2201, η εισαγωγή έργων τέχνης, συλλεκτικών αντικειμένων ή αρχαιοτήτων και η παράδοση έργων καλλιτεχνικής αξίας. Ο μειωμένος συντελεστής ΦΠΑ επεκτείνεται επίσης στη μεταφορά προσώπων και των αποσκευών τους, στις υπηρεσίες εστιατορίων, στα εισιτήρια ζωολογικών κήπων, στις υπηρεσίες που παρέχονται από γυμναστήρια και σχολές χορού και στα εισιτήρια κινηματογράφων.

Τα περισσότερα από αυτά τα αγαθά και τις υπηρεσίες υπόκεινται ήδη σε μειωμένο ή υπερμειωμένο συντελεστή ΦΠΑ, ο οποίος θα εξακολουθήσει να ισχύει έως τις 31 Δεκεμβρίου 2023.

Οι καταναλωτές και το «Καλάθι του νοικοκυριού»

Σε έρευνα που διεξήγαγε το Ινστιτούτο Έρευνας για το Λιανικό Εμπόριο Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), διαπιστώθηκε ότι 2 στους 3 καταναλωτές αγοράζουν προϊόντα από το «καλάθι του νοικοκυριού», το οποίο αποτελεί περίπου 1 ευρώ ανά 7 ευρώ αγορών που πραγματοποιούνται στο σούπερ μάρκετ.

Για να αντιμετωπιστούν οι πιέσεις στις τιμές, το 84% των καταναλωτών δηλώνει ότι θα προτιμούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα αντί να γίνει «καλάθι του νοικοκυριού» και το 70% δηλώνει ότι θα προτιμούσε περισσότερες προσφορές και εκπτώσεις στα σούπερ μάρκετ. Η έρευνα του ΙΕΛΚΑ έδειξε επίσης ότι 1 στους 2 καταναλωτές αναμένει ότι και άλλοι τομείς θα ενταχθούν στο καλάθι.

Γνώμες σχετικά με τη χρησιμότητα του καλαθιού

Οι απόψεις σχετικά με τη χρησιμότητα του καλαθιού είναι ανάμεικτες.

Το 23% των καταναλωτών δηλώνει ότι πρόκειται για μια θετική πρωτοβουλία, ενώ το 53% αναγνωρίζει τη χρησιμότητα πρωτοβουλιών όπως το καλάθι για τα νοικοκυριά και δηλώνει ότι οι επιχειρήσεις θα πρέπει να κάνουν περισσότερες τέτοιες πρωτοβουλίες. Επιπλέον, το 54% δηλώνει ότι χρειάζεται πολύς χρόνος για να ψωνίσει, μια πραγματικότητα που έχει ήδη καταγραφεί στο παρελθόν για τους καταναλωτές που ακολουθούν τις προσφορές στις αγορές τους στο λιανεμπόριο τροφίμων.

Το 85% δηλώνει ότι δεν αρκεί η αντιμετώπιση του προβλήματος της πίεσης των τιμών.

Σε μια πιο εμπεριστατωμένη ανάλυση του τι θα ήθελαν να δουν οι καταναλωτές ως πιθανά βοηθήματα για την αντιμετώπιση του προβλήματος της πίεσης των τιμών, το 84% δηλώνει ότι θα προτιμούσε να μειωθεί ο ΦΠΑ στα τρόφιμα και όχι στο «καλάθι των νοικοκυριών».

To top